Има една
култова статия на Ленин, която се казва "Лев Толстой като огледало на руската революция". Тя е писана през 1908 година, когато Толстой е бил все
още жив. Тази статия си струва четенето, дори и да смятате Ленин за проповедник
на сатаната. Истинската литературна критика не трябва да е безкрайно дуднене за
очевидното, а отчаяното търсене на различни гледни точки и смисъл в това, което
иначе ни изглежда монолитно и непоклатимо. В статията си, която е кратка, Ленин
хваща едно изначално противоречие в Толстой - в него едновременно съжителстват
социалния реформатор, който не приема фалша на царска Русия и от друга страна -
проповедникът на учение, което смята, че е открило как през нравствено
самоусъвършенстване да се подобри живота. Ленин, както вероятно знаете, е
напълно чужд на този възглед, но вижда в Толстой огледало на революцията,
защото смята, че именно това противоречие, което става все по-голямо, рано или
късно ще срине руското общество, заради изначалната подлост на която се гради
то.
Това не е текст
за Ленин. Използвам обаче неговата метафора за огледалото, за да се опитам да
опиша процес в българското общество, който смятам за отвратителен. И, който
подобно на царска Русия, рано или късно ще се срути под тежестта на собствената
си подлост.
Става
въпрос за българските медии - огледалото на нашите изкривени отношения и символ
на всичко, което успя да се обърка по време на прехода.
Убеден съм,
че обикновеният българин дълбоко не се интересува от тази тема, поради една
причина. Абсолютно е невъзможно да отличиш "добрите" от
"лошите" на този терен, въпреки, че едни и другите са еднакво
кресливи. С какво Люба Кулезич е по-добра от Бареков например? С това, че може
да цитира Сартър докато си изпълнява поръчката и успешно имитира гражданска
съвест?
А истината
е, че медийният избор, който ни предлагат е точно такъв. Тоест това не е избор
изобщо. Журналистиката в огромната си част е на нивото на сапунената опера,
защото не може да издигне гледната си точка над интригантското и да види
обществения процес, а не непременно жълтината на интригата. И всъщност това е
основният проблем на медиите. Разбира се, медиите не трябва да бъдат единствено
инструмент за постигане на знание, а и за развлечение, въпросът е, че у нас
дори това, което минава за разтърсваща, разследваща или аналитична журналистика
е второстепенен сурогат. Давам ви пример за това. Имаше преди около месец и
нещо едно интервю на Георги Коритаров с Мая Манолова, масово споделяно от
протестърските среди. В него Коритаров един час въртя Манолова на шиш, роди
три-четири легендарни фрази ("Такова понятие като свирка не може да стои
между нас с вас, госпожо Манолова") и беше живо чудо как Манолова не
рухна. Аз лично щях да рухна на 15-ата минута. Проблемът в това шоу обаче беше,
че описаното не е журналистика. Това беше полицейски разпит, някаква технология
на дребния медиен садизъм, от която не произлезе нищо. И това е другият
проблем. Абсолютната обществена непродуктивност на медиите, която се дължи на
това, че наистина няма добри и лоши. Приемаме, че медиите на Пеевски са лицето
на медийното зло. Това автоматично ли трябва да означава, че медиите на
Прокопиев са еталонът за качество в журналистиката? Фактът, че медийната
империя на Прокопиев си е създала паражурналистически структури и, че е
окупирала нещо наречено Асоциация на европейските журналисти, автоматично ли
превръща тяхната гледна точка в добрата, а? Тези гледна точка вече не само е
политически мотивирана, тя е идеологически подла, понеже е узурпирала правото
да говори от последна морална инстанция.
Смятам, че
тази официозна битка за това каква трябва да е истинската журналистика за
порочна и глупава, което се дължи на моята неспособност ясно да разгранича
двете групи, които се карат. Понеже "флагманите на свободата" са с не
по-малко зависимости от тези за които официално знаем, че са си корумпирани по
природа.
Ето това е
истинското огледало на обществото. Пълната мизерия има за алтернатива
абсолютната подлост. И тази картина е отпечатана най-добре в медиите, където,
уверявам ви, добри герои не са останали. Едните лъжат, че не са зависими,
другите дрънкат глупости, че са чисти и никога не били правили, разбираш ли,
компромиси със съвестта си. Тази подлост, за която хората инстинктивно се
досещат е тънкият ръб по който се движи обществото. Защото българското общество
се опитва да живее имитиран живот. От имитацията на загрижена власт до имитация
на протести, които всъщност са обяснение в любов на статуквото.
И тук,
мисля си еретично, всъщност противоречието, което Ленин улавя в Толстой
продължава да бъде адекватно. Защото истинската промяна може да дойде
единствено, когато се отървем от клишетата на миналото и позите на бунта, който
нищо не променя. Бунтът е най-живителната сила на едно общество, но само когато
срутва системи, а не когато се оплита в европейски пози и неолиберални
бълнувания. С други думи медийните войни у нас са израз на безпътицата и
задънените улици. Те са истинското огледало, което без да иска показва
разкривения свят, който рано или късно ще ни доведе до друга експлозия.
Ама такава
истинска, а не имитирана, досадна, объркана и скучна до умопобъркване, каквато
е сега.
Здравейте. Ако имате време и желание бихте ли прочели една книга написана наскоро от мен.
ReplyDeleteС цел да получа евентуално рецензия, ако Ви хареса книгата.
www.new-book773.webnode.com първо натисни горе в дясно RSS
второ http://new-book773.webnode.com/rss/all.xml
трето НОВ РОМАН Ангел Стамов, една невероятна история.
Надявам се с Ваша помощ да намеря начин да ви се отблагодаря