"Най-големият проблем на света", мъдро бе
отбелязал Виктор Пелевин в култовата си творба "Generation П",
"е, че не киното прилича на живота, а живота отчаяно се опитва да прилича
на киното".
Това е универсалната формула на времената, които либералите
нарекоха "време на постистината", полумагическа фраза, която да
прикрие, че те, бедните, не разбират абсолютно нищо от това, което се случва и
така и не могат да проумеят защо краят на историята се отложи грандиозно.
"Постистина" означава, че абсолютно всеки политически сюжет днес може
да бъде превърнат в кино, защото след цял век диктат Холивуд най-накрая
разположи доктринално своята визия във всяко едно съзнание по света. Днес
хората са пленници на едно видение, те не могат да избягат от рамките на
кино-разказа и животът се придвижва напред единствено по логиката на един
безкраен визуален наратив, усреднен за идиоти и консуматори на политическа
плява.
Точно това се случи покрай аферата с F-16. Месец след
пристигането на самолета в България и само две седмици след официалната
церемония по приемането му, където висши държавни ръководители си правеха
селфита пред ламаринатата все едно аборигените за първи път виждат бутилка от
"Кока-кола", се оказа, че бойната машина има някакво отклонение и
това вероятно ще е задържи на земята и едва ли ще може да се включи в парада по
време на Деня на българската армия. Това се оказа поетична трагедия, защото
цяла сюрия костюмари чакаха да видят самолета в софийското небе все едно това
щеше да е знак, че нещата вече са необратими, че тяхната власт не е само
политическа аномалия, а част от визия за България като част от разтърсенето от
спазми евроатлантическо пространство.
От далечна Испания Бойко Борисов изсъска, че това с
повредата е интрига на президента Румен Радев. Че лично той (президентът)
подшушвал на журналисти, че нещо със самолета не е наред. В своя праведен гняв
лидерът на ГЕРБ обяви, че е заповядал на военния министър Атанас Запрянов да се
направи пълна проверка и, ако е вярно, че самолетът е счупен, направо да уволнява
шефа на ВВС Николай Русев, който бил "близък на президента". Всички
тези емоции задвижиха холивудската логика и са започна разгръщането на
нискобюджетен конспиративен трилър. Десетки психодесни инфлуенсъри и
телевизионни клоуни веднага разкриха аферата - руска конспиративна ядка във
ВВС, ръководена лично от главния резидент на Кремъл у нас Румен Радев са
направили опит: 1. Да копират софтуера на самолета и веднага да го изпратят в
Москва. 2. Да саботират самолета с повреда, за да може България да продължава
да се дави със старата руска авиационна техника. 3. Да дискредитират България в
очите на партньорите (по тази линия сюжетът не е много уточнен, защото не е
ясно вече как да се ориентираме в света на партньорите и да кажем кой е добър и
кой лош).
Неспокойното въображение на психодясното съвсем не спря
дотук. В разгара на драмата ген. Атанас Атанасов, който е ротационен
председател на Комисията за контрол на спецслужбите в парламента, обяви, че
веднага свиква извъредно заседание и на него ще бъдат разпитани шефовете на
ДАНС и Военното разузнаване. Поводът за спешността е толкова як, че ще го
предадем дословно, както е разкрит в най-големите либерални флагмани у нас:
"Поводът са множеството изразени съмнения в социалните мрежи за външна
намеса с цел саботаж на новото българско въоръжение..."
Тук вече здравия разум трябва да вдигне стачка и истинският
човек да излезе от матрицата, но у нас това не се получава. Спешното заседание
се свиква заради мнения в социалните мрежи. Представете си какво е
политическото ниво на десницата. Подобно нещо не е демонстрация единствено на
циклофрения, а симптом за тоталния разпад на институциите у нас. По същата
логика Комисията по туризъм трябва да свика спешно заседание заради изразените
в социалните мрежи съмнения, че Земята е кръгла, например. Ако една държава
тръгне да се ръководи от двеста психаря в социалните мрежи, които навсякъде
виждат дългата ръка на Москва, то е почти сигурно, че тази държава е в
предсмъртно състояние.
На всичкото отгоре още преди да бъде свикано заседанието
вече беше ясно, че всички тъпи версии за саботаж са абсолютна измислица,
интрига и откровена глупост. Няма как да се копира софтуера на самолета.
Абсолютно невъзможно е, което не попречи на видни телевизионни анализатори да
продължат да лансират тази версия. Оказа се, че и самият самолет не е счупен
или повреден, а просто една от системите му се нуждае от допълнителна работа.
На всичкото отгоре за ужас на авторите на шпионски романи се оказа, че цял
американски екип все още е у нас, за да работи по машината, така че всички
изписани и изсипани тъпотии са просто част от безумния бульон в който ежедневно
се дави България.
Проблем обаче наистина има.
Просто той е от друго естество.
Още през 2017 година, когато започнаха сериозните разговори
за закупуване на нов самолет за българската авиация, служебното правителство на
Огнян Герджиков започна разговори с шведския концерн "Грипен". Това
после бе върнато срещу Румен Радев като обвинения в лобизъм, но истината е, че
позицията на президента се оказа правилна, особено от гледна точка на днешните
геополитически земетресения. "Грипен" бяха много по-подходящи за
българската авиация. Първо - щяхме да получим повече самолети за парите, които
дадохме, второ - те са по-евтини за експлоатация и трето: това са европейски
самолети. Наясно съм, че в света бойната техника няма такова нещо като чисто
национален самолет, но все пак това е продукт на Стария континент.
ГЕРБ, десницата и кой ли още не тогава обаче прекратиха
разговорите с "Грипен" и без да се съобразят с мненията на експертите
и военните сключиха договор със САЩ за самолети F-16, блок 70. Всичко това ни
бе напъхано в гърлата под лозунга, че купуваме невероятни бойни машини,
последно произведения на технологичната мисъл, нещо, което ще изстреля
българската армия в бъдещето. Това, разбира се, бяха абсолютни лъжи. F-16, блок
70 e подобрен вариант на стария F-16, но подръжката и експлоатацията му са
изключително скъпи. И всъщност тези дни Румен Радев повтори абсолютно същото.
Пак му скочиха, че е руски агент, което вече се изтърква, но бандата от
доносници няма да спрат да го използват.
Проблемът е, че в цяла Европа цари едно сериозно
безпокойство от използването на американска военна техника, защото така ЕС е
изцяло зависим от САЩ. Те могат да спрат ъпдейтите на софтуера, поддръжката на
машините, доставката на части и тогава вместо модерен самолет, България ще има
просто купчина от ламарина с ефектна боя отгоре. Дори в чисто политически план
тези, които най-много ръкопляскат на идеята за превъоръжаване на Европа първи
би трябвало да споделят съмненията на президента и да застанат на неговата
позиция, защото със закупуването на американски самолет, България е поредната
слаба точка на европейската отбрана, особено, ако отношенията със САЩ продължат
да се влошават.
Всички си спомняме, колко повече време отне пристигането на
първия самолет, но истината е, че един самолет, напук на политическите селфита
с него, не е отговор на нищо. Дори 9 изтребителя да имаме, България пак няма да
е в състояние да бъде конкурент на своите съседи във въздуха. Тези самолети
стигат за даването на дежурство, но парещият въпрос за парите и скъпата
поддръжка, който Румен Радев постави, е най-важния. Да не стане така, че да
лети един-единствен самолет, а останалите да събират прах?
Та конспираторите на свободна практика и авторите на
геополитическо фентъзи всъщност нямат отговор точно на тези въпроси. Самолетът
сам по себе си не може да е някакъв параклис пред който всички палят свещи, той
трябва да е част от разгърната визия за българската армия, а такава
мелодраматично отсъства. Заради това всички, които сътвориха шпионските афери
всъщност са най-виновни за проблемите с отбраната. Старо военно правило е, че
решенията за една битка никога не трябва се взимат под политическо влияние,
защото това влияе на преценката и изтощава истинска енергия. Точно това виждаме
днес - шепа енергийни политически вампири вече са толкова изтощени от това да
не могат истински да обяснят света край себе си, че са станали изцяло
холивудски творения, които отричат здравия разум.
Жалко само за пилотите и за
българската военна авация.
Те не заслужават да бъдат пържени и разпъвани върху
лудостта на хората, които щяха да оставят българския без самолети.
И всъщност
още не е ясно дали не се успели...