Още откакто
прочетох странното и идилично начало на „Чевенгур”, разбрах, че между мен и
Андрей Платонов ще се осъществи културно разбирателство и извънвремева
комуникация. Като всеки истински гений, който е надмогнал дори смисловите
ограничения на езика, Платонов знае, че основният проблем на живота никога не е
бил търсенето на смисъл, а единствено и само търсенето на щастие. Това е
ултимативната форма на битие.
Именно
осмислянето на щастието в неговите най-радикални, а следователно и най-истински
форми, правят света „прекрасен и гневен” и те захвърлят в съвсем друг живот,
където дори самите думи не допускат идеята за тъга, която да разтърсва душата по
начина по който е можела да го прави преди.
Платонов е
маниакален търсач на щастие и заради това довежда своите утопии до леко
екстремистки край, за да може идеята да бъде видяна в нейната истински
ослепителна светлина. Аз лично харесвам решението в „Щастливата Москва” –
главният герой отведнъж зарязва предишния си живот, излиза на улицата, гмурва
се сред хората в стремежа си да забрави себе си напълно и да стане друг.
Щастието е
сложен проблем. Не е сигурно дали езикът е в състояние да опише неговата
реалност и дали всъщност съвсем лъжливо не ни заблуждава за истинското
състояние на душата. Всъщност цялата идея в търсенето на щастие у Платонов е
езикът да бъде разрушен, за да може да се види дали пък именно той не запречва
като стена истинската картина отвъд.
Започнах с
Платонов само, за да се опитам да докажа и на себе си, че въпросът за щастието
е изключително коварен и заради това всеки опит за създаване на класация за
щастливите/нещастните страни в света трябва да бъде разглеждан като неуспешна
стихосбирка на поет с диви графомански наклонности.
И наистина
може би не трябва да се говори за едно щастие, защото има различни видове.
Индивидуалното щастие е моментно състояние, то може да стане трайно с помощта
на известни препарати, но пък те - така се твърди - развалят или черния дроб
или мозъка. Индивидуалното щастие може да бъде ирационално и безсмислено и
точно заради това е обект на постоянно издирване в литературата. Неговата
изменчивост го прави идеално за перманентен блян.
А иначе
другото, социалното щастие, което прословутите класации измерват, наистина е оценка на средата в която живееш.
Маршъл Маклуън си представяше, че в 20-ти век човек съществува като космонавт
на околоземна орбита с работещи комуникационни средства – абсолютно изолиран от
другите, но пък има възможност да говори с всяка точка на земното кълбо. Тази
апокалиптична и пълна с черен хумор съвременна фантазия за състоянието на
съвременния човек е в тотално противоречие с онова, което Джон Дън преди
няколко века бе казал: „Човекът не е
остров, вътре в себе си затворен. Човекът има връзка с Континента, той е част от
всичко друго”. Значи дори и исторически погледното – има проблем с
разбирането за щастие след като представата за хората се е изменила толкова
много.
В тази
връзка никой не се изненада от това, че България е една от най-нещастните
страни в целия свят. По-скоро изненадващо беше отприщеният порой от статии по
темата. За първи път виждам дебати по темата за общественото щастие, въпреки,
че и съдбата на този ще бъде като съдбата на всяка друга дискусия, която може
да се води в България – постепенно истерясване, а след това размиване и
потъване в абсолютна забрава. От време на време може би някой ще се сеща
единствено заради развихрената социална критика, която премиерът Бойко Борисов
отправи към северните народи: „В
скандинавските държави от щастие се изпозастреляха”.
Това обаче
не отменя факта, че българите съществуват в кошмарна среда. Тя изцежда
абсолютно всеки смисъл от нормалния живот и резултатът прилича на филм със
зомбита – в тях само едно нещо е сигурно, че надеждата за спасение най-често се
оказва абсолютно илюзия. В този смисъл, за да бъдат щастливи българите не се
нуждаят от колективна терапия, а от различна държава. И понеже тази рецепта е
неосъществима, то значи нещастието ще ни следва като досаден папарак по петите.
Щастието
изисква известна повтаряемост, докато нашата страна е като екшън-филм, в който
схемите стават все по-шантави от продължение на продължение. Единствената
трайна стойност в България е фактът, че два пъти месечно премиерът излиза да
прави шамански обръщения по телевизора. И понеже телевизията не може да бъде
истинския живот, то през другото време истинския живот става все по-мрачен,
защото е освободен от всяка логика и разбираемост. Заради това е супертъпо да
слушаш някой самоназначил се народопсихолог, който обяснява постоянно, че
българите се чувстват разделени от своята държава. Според мен диагнозата е
доста по-крайна – държава няма, съществуват единствено телевизионни образи за
нея.
Липсата на
държава под друга форма освен като медийно откровение придава и велика многозначителност
на обществените дебати. Съвсем наскоро прочетох, че във Франция тече
политическа дискусия защо доходите на студентите са паднали примерно с 15 евро
на човек. Дори в състояние на криза французите знаят как да дебатират смислени
неща, които опират до техния ежедневен живот и са функционално свързани с всеки
човек там.
Българският
политически живот тече единствено в спор за метафори. Нека да се опитам да
обясня разликата. Във Франция се карат за политика, а ние всъщност се караме за
литература. Тук всеки обществен проблем обрасва със силна свръхдоза от клишета,
че започва да прилича на недостроена магистрала, на която на всичкото отгоре
има и задръстване. Проблемите на разпадналото се общество се подменят с
литературни вопли за разпадналото се общество, а вопълът пак ни отвежда към
филмите със зомбита – нито едно от тях никога не се е уплашило от обикновен
плач.
Именно,
защото метафорите са основа на българската политика, обществото живее чисто
литературен живот. А понеже никой не е по-добър в екзистенциалните метафори от
самозваните шамани и врачки, то медиите поеха изцяло езотерични функции и
допълнително смазаха всеки здрав смисъл в колективното обществено битие.
В резултат
на това България живее в абсолютно завършена демокрация на врачките. И понеже
врачките са говорители на някаква последна астрална инстанция съвсем очевидно
е, че България трудно ще стане нормална страна в която намалението с 5 лева на
доходите на един учител да се превърнат в основен икономически проблем. За
шаманите животът на отделния човек никога не е важен, понеже са пиари на
звездите и на небесните сили, тоест всичко останало вън от това, им изглежда
дребно и незначително.
Демокрацията
на врачките не признава щастието като ценност, защото щастливите хора нямат
нужда от съвети и от разваляне на магии. Щастливите хора нямат нужда от
постоянно повтаряне, че са в една или друга политическа или икономическа
зависимост, както и нямат нужда някой постоянно да им опява, че един кратък
45-годишен комунизъм може да бъде причина за тоталното скофтване на българския
дух.
Демокрацията
на врачките няма нужда и от общество, защото, когато обществото може да се
осъзнае като сила, то престава да има нужда от метафорична убеденост в своята
небесна избраност или от идването на 24-ата раса, която вече окончателно ще
потвърди готиният кармичен статут на държавата.
И не се
заблуждавайте, че цялата политическа система е нещо по-различно от всичко
описано. Политиците на България са просто врачки с костюми от по 2 хиляди евро.
И заради това обичат да съществуват предимно по телевизията – медиите и
врачките се привличат като милионер и фолкпевица.
Заради
това, може би, не трябваше да измерват България в класациите за щастие.
България първо трябва да покрие класациите за държава, а едва тогава можем да
се питаме и по другите важни въпроси.
Когато си
обречен да съществуваш в черна среда обаче можеш да развиеш силен опозиционен
инстинкт. Това е единственият познат начин да изплуваш от мрака и да добиеш нов
смисъл за себе си. Не е ли леко иронично – да си щастлив в България въпреки
всичко е форма на политическа опозиция към целия познат световен, а и небесен
ред (в демокрацията на врачките въпросът за небето трябва винаги да бъде
поставян).
В книгата
на Платонов, в онзи другият свят с разрушен език, където щастието е основен
проблем, главният герой по време на своето пътуване се среща с един селянин,
който се мисли за бог и яде само пръст, воден от логиката, че цялата храна идва
от пръстта, значи именно пръстта е хранителна. „Чевенгур” е роман за щастието в
един свят, който вече не прилича на нищо друго, защото е променен напълно.
Вероятно заради това напомня на България. Та, когато се разделят главният герой
гледа как бог се отдалечава: „Дванов
изпроводи бога с поглед, без ни най-малко да го осъжда. Богът се отдалечаваше,
без да избира път - без шапка, само по сако и бос. Храната му беше пръстта, а
надежда – мечтата.”
Храната ни
е пръст, надежда – мечтата.
Точно това
трябва да бъде изписано на Народното събрание.
Нищо друго.
No comments:
Post a Comment