Откакто си
купих електронен четец с лек ужас забелязах, че съм променил маниера си на
четене. А маниерът на четене е нещо по-консервативно дори от мозъка на
престарял член на Ку-Клукс-Клан. Както казваше Умберто Еко били са необходими
векове на човечеството да се научи да чете наум, защото в средните векове
всъщност всяко четене е било на глас. С други думи – хората са упорито
консервативни в начина по който четат, защото книгите изискват отдаване,
удобство и мислене, следователно начинът по който четеш е изключително важен.
Аз никога
не съм бил от хората, които могат да четат по много книги наведнъж. Не се
смейте, дори и квантовата физика е на моя страна – не можеш да бъдеш
едновременно и на Марс, и на Сатурн. Всяка книга си е отделен свят, а ако щъкаш
много между световете започваш да приличаш на турист, който минава през красив
град със свръхбърза скорост и изтърва удивителните детайли от пейзажа, които
всъщност правят света достоверен.
Четенето е
занимание самотно, отдадено и леко фанатично, така че разсейването с много
книги едновременно винаги е било нещо като ерес за мен.
Откакто си
взех електронен четец и го напълних с книги, колкото вероятно има в градската
библиотека на средно българско градче, установих, че всичките ми предишни
навици са отишли на кино. Чувството да си пред толкова литература е опияняващо.
Невероятният достъп до много книги едновременно вече успяха да ме разглезят
като първолак, попаднал в сладкарница, оставена без надзор. Гледам електронният
списък с книги и понякога направо се чудя коя да чета.
Заради това
почвам много книги едновременно. Преди ценях извисения край на книгата („бог е плюшено мече” – Керуак, „Странна
работа! Не разказвайте никому нищо. Разкажете ли, ще ви стане мъчно за всички” -
Селинджър), сега се научих да ценя грабващото начало, защото средата е толкова
конкурентна. Имам много сюжети, които приличат на коктейли в бар – трябва да ме
хванат веднага, ако искат да продължа с тях.
С някакъв
останал ми здрав разум изкарвам по някоя книга докрай. Така ме заплени отново
„Как се каляваше стоманата” на Николай Островски. Знам, знам, сега половината
от вас се мръщят и се чудят защо по дяволите в епохата на еротичната
разкрепостеност, аз отново чета класики на соцреализма. Защото точно този жанр
вече беше демаскиран. Оказа се, че соцреализмът е политическо фентъзи от
невероятен мащаб. А „Как се каляваше стоманата” те хваща за гърлото, защото в
нея една идея е показана като неотменима утопия, която е дошла завинаги. Тази
книга е магично зарибяваща. Успя да ме хване отново през електронния четец.
Автор и герой в нея се сливат по такъв начин, че в един момент започваш да си
казваш, че Островски е търсач на рая, но понеже няма религиозни термини, го
описва с политически такива.
Но като
цяло в момента с електронния четец имам проблем с това да се отдам изцяло на
една книга.
Защото
виждам колко са много, а животът е кратък като малък ситком, сбит на случаен
кабелен канал.
В
предишните консервативни дни на книжното четене упорито вярвах, че ще успея да
прочета всяка една книга, която искам за времето, отпуснато ми на тази планета.
Книжното четене е линейно и в него има меланхолична наслада. Всяка една книга в
тези времена на криза така или иначе представлява чудовищно покушение върху моя
бюджет, но това изпълва съзнанието с отговорност. Пред книгата на хартия, човек
иска или не, трябваше да е съсредоточен през образа на единствения роман в
ръцете си. Изобщо книгите на хартия са история сами по себе си, защото, ако
някой някога се излъже мога да обясня кога, как и защо съм си купил всяка
книга, която притежавам. Те, книгите, носят със себе си и история, различна от
тази, която се разказва в тях.
В една
велика книга – „Музей на невинността” на Орхан Памук главният герой събира
всяка вещ, която жената в която е влюбен някога е докосвала. Чрез тези вещи той
си изгражда свят, посветен единствено и само на нея, в който чужди хора просто
не могат да влязат.
Изборът на
книги, казах си аз тези дни, е абсолютно същото. Всеки от нас има уникален
набор от прочетени книги, те са нашият музей на различни светове, които сме
събирали в безкрайна колекция от възторг или тайни удоволствия.
Електронните
четци просто успяха да ни покажат колко голям може да е този музей, защото в
него успяваш да събереш всички неща, които любимата ти е докоснала вчера, но и би
докоснала в бъдещето. Четецът ти прави колекция на желаните книги, но тяхното
количество е психиращо и парализиращо, защото съзнанието е лакомо за
литература, особено, когато е свикнало чрез нея да вижда не само своя свят, но
и цялата вселена изобщо.
Един ден
сигурно ще направят четец, който може да побере в себе си всички книги, писани
някога. Тогава човечеството масово ще емигрира към пролетните паркове, защото
ще има на разположение всичко, за да може най-накрая да се разбере. Добре де,
преувеличавам. Откакто четецът попадна в ръцете ми започнах да разсъждавам за
бъдещето, защото разбрах, че държа машинка за която фантастите, които четях
навремето дори не са се досещали. Тоест осъзнах – аз живея в онова бъдеще,
което мечтаех някога.
Това ме
удиви силно.
Ако някой
ден успея да оставя всички книги, които съм събрал, всички вещи в моя музей,
ако успея поне за миг да се разделя с тях, може и да напиша книга по темата.
Ама не се
надявайте много.
Музеят ми,
оказа се, е твърде голям.
No comments:
Post a Comment