Политиката
в България, както и неспирните иконономически екзекуции на портфейла на
обикновената електорална единица се случват толкова често и идват така
неизбежно, че човек дори и да не иска започва да вярва в някаква тъмна теория
на конспирацията на която той е основна жертва. Покрай вдигането на цената на
билетчето в София с 60 процента и аз се вдъхнових за една. Просто си спомних
как ГЕРБ спечелиха последните избори в столицата. Необходимо е да се върнем за
малко в онзи миг, защото без него анатомията на поредния икономически терор
няма да остане разбрана докрай. В края на октомври миналата година обявяването
на резултатите от вота в София се превърна в заложническа драма. В продължение
на три дни членове на секционни комисии стояха заключени в зала "Арена
Армеец" докато успеят да си предадат протоколите. Изборите се превърнаха в
нещо като социално бедствие. За първи път в историята на прехода обикновени
хора трябваше да пишат по стъклата на залата "Помощ!" или
"SOS", за да покажат, че нещата са напечени сериозно, а липсата на
организация се е превърнала в тероризъм. В онзи хаос, допълнително подлютен от
отклонилата вниманието на медиите театрална акция на Волен Сидеров в НАТФИЗ, и
до днес никой не може да каже дали резултатът в София е реален. Според мен пред
очите ни се разигра фокус. На ГЕРБ им трябваше време да подсигурят на Йорданка
Фандъкова резултат, който да не я прати на балотаж, защото там тя щеше да
изгърми като фишек. Заради това машината за избори бе пусната на пълни обороти,
а за нейното действие можем да съдим по отчаяните затворници в "Арена
Армеец", оставени без храна, спокойствие, въздух и здрав сън. Така де - в
името на голямата политика понякога страдат дребните обикновени хора, ама
важното е, че ГЕРБ тържествуваха и размахаха отровносинята карта на България.
Още тогава
много хора се питаха - за какво им е толкова София на ГЕРБ, особено след като
изобщо не знаят как да я управляват. Вярно е, това е златната кокошка на
България и покрай нея обръчите от фирми на ГЕРБ могат да съществуват
предоволно, но парите, които са изсипали, за да стане възможно да откраднат
столицата едва ли ще има лесно връщане.
Най-накрая обаче миналата седмица
нещата си дойдоха по мястото. Общинският съвет окончателно спусна гилотината на
обикновените софиянци и гласува билетчето за градски транспорт от 1 лев вече да
струва 1,60 лв. 60 на сто увеличение. Икономически ритник в слабините. Не си
играят на дребно, ами направо пускат картечницата на бързи обороти и който
оцелее - оцелее. Останалите да се оправят сами. Гилотината бе спусната с
гласовете на ГЕРБ, на четиримата съветници от СДС и на Прошко Прошков, бивш
кадър на ДСБ, настоящ на Кунева, изобщо перфектната карикатура на автентичния
десен.
Мотивите за
увеличението са повече от смешни. Според даните на Центъра за градска мобилност
в момента 15 процента от пътниците се возели с еднократен билет. Чудно ми е
откъде я взеха тази статистика? Или просто са погледнали облаците и са я
родили? Колега журналист наскоро се оплака, че от две години насам се опитва да
се сдобие с точната цифра на столичаните, които ползват карти, а отговорът бил
неизменно един и същ - не се води такава статистика. Като не се води статистика
за картите как изчислиха, че 15 на сто ползват еднократни билетчета? Тази цифра
се пуска за заблуждение. Тя е като димна завеса и цели да успокои
притесненията, че решението на СОС на практика удря всеки софиянец и то много
лошо под кръста. Нека обаче да повторим - в столицата няма ясна статистика за
това как точно се ползват услугите на градския транспорт. И няма как да ги има
при условие, че ЦГМ се управлява непрозрачно, а Фандъкова едва сега се сети, че
е добре Центърът да се отчита поне веднъж на 6 месеца. Изобщо - софиянци за
пореден път получиха поредното лакомство от безумни цени, разбъркани в един
психеделичен коктейл. Цената на петрола на световните борси е исторически
най-ниската от десетилетия насам, но само в София икономическата логика е
обратна. Бензинът е евтин, заради това ще вдигнем билетчето. Какво да кажем за
другата обичайна лъжа - цените скачат, за да можем да купим и модернизираме
автобусите. Това е мантрата на прехода. Тези автобуси все ги модернизират.
Досега толкова пари са налети в модернизация, че столичани тряваше да се движат
на зведолети. Толкова пъти са бъркали в джобовете на гражданите с този мотив,
че вече обикновеният избирател щом чуе нещо за нови автобуси му идва да си купи
картечница, да се качи на старите трошки на градския транспорт и да атакува
общината.
Това, което
Фандъкова и нейните икономически талибани обаче не разбраха е какво точно ще се
случи в София с това увеличение. Първо - рязко покачване на броя на
гратисчиите. Дори цената от 1 лев беше непосилна за част от пътниците, сега
техния брой ще се утрои. Второ - данните показват, че в Центъра за градска
мобилност работят едва 600 контрольори. Оттук-нататък тяхната работа ще се
превърне в нещо като ММА-бой. Рискът за тези хора скача тройно, защото
конфликтът ще бъде постоянна част от тяхното ежедневие. В България, страната в
която агресията е станала част от бруталното ежедневие, контрольорите
моментално ще станат мишена. И това няма как да бъде предотвратено, защото
конфликтът е заложен със солената цена на билетчето. Мнозина пак ще се движат
без да я плащат. Защо контрольорите в градския транспорт не търсят билетчета от
роми? Ами, защото в автобуса, ако има трима роми и тримата скачат като един да
се защитават. Сега е на път това де се случи и с останалите пътниците. Не е
далече деня в който контрольорите просто няма да искат да се качват на
автобусите, защото ще е почти сигурно, че ще изядат боя.
Общинските
съветници, които гласуваха гилотината обаче няма как да знаят това. Защото те
не се движат с градски транспорт. Повечето от тях не слизат от личните си
автомобили и не познават социалната действителност на столицата. Не знат за
степента на икономическа изнервеност на населението. Заради това, когато цената
на билетчето бе вдигната трябваше да се гласува още едно решение - Всеки от
общинските съветници, който е гласувал "за", да бъде задължен всеки
ден да се придвижва с градски транспорт. За да могат с очите си да видят
ефектите от решението. Иначе човек, който никога не е ползвал трамвай да дава
мъдри акъли колко трябва да е цената е все едно аз да нахлуя в дома на на
общинар от ГЕРБ, за да му кажа в каква офшорка да си скрие откраднатите кинти.
При
вдигането на цената на билетчето за пореден път не бе направен реален анализ на
транспортната схема на София, която е пълна с безумия. Например големи квартали
като "Люлин" се водят обслужени с метро и съответно вътрешнокварталните
автобуси рязко бяха намалени. Да, но части от "Люлин" се намират на
километри от метрото и за да стигнат до него гражданите трябва да чакат по 40
минути автобус, който да ги отведе дотам, ако такъв изобщо дойде. И, за да
знаеш това не е необходимо да си специалист по транспорта, а просто един път да
вдигнеш глава от папките и бюрократичните клишета и да се разходиш из София. И
май ще се окажат истина онези подозрения, че в бюджета на София има огромна
дупка, която трябва да бъде запушена по единственият начин, който ГЕРБ познават
- чрез одирането на две кожи от софиянци. Това е цената за самоубийственият вот
за партията на Бойко Борисов - скъпи билети, противна София, високомерни
общинари и тъпа политика. Всичко останало е скъпотия и хаос, както би казал
някой модерен социален поет.
Иначе в
битката на Столична община да превърне София още в по-противно място за живеене
особено се отличи общинският съветник от Реформаторския блок Прошко Прошков,
чийто глас всъщност стана решаващ за ритника в слабините на хората. Още при
обсъждането в комисия на това решение Прошков изстреля кошмрната реплика:
"В момента транспортът в София е убежище за социално слаби хора“. И разкри
какво всъщност дразни представителят на десницата. Това, че в автобусите се движат
предимно бедняци, а пък той потомственият богаташ, разбираш ли, не иска да има
нито едно пространство, където да ги вижда. Това не е просто обикновена
констатация, а реплика изпълнена с класово презрение и кастова ненавист. Именно
покрай Прошков се разбра какъв е идеалният софиянец в главите на управленците
на града - излъскан костюмар, който не се интересува дали билетът струва 1,60
или 5 лева. Идеята е само бедните лузъри да не му се мотат из краката.
Костюмарът - идеалният богат избирател
Колкото до всички останали - моля да не
смущавате господата общински съветници с присъствието си, бедняци такива!
No comments:
Post a Comment