Тези дни
под напора на много политически събития се наложи отново да се върна към
уникалния роман на Булгаков "Майстора и Маргарита". После обаче реших
да видя и какво има в Ю Тюб като изпишеш името на книгата. Така попаднах на
една беседа на руския богослов и публицист дякон Андрей Кураев,
а после открих и в мрежата изключителен негов текст.
Кураев е
един от най-вдъхновените млади християнски мислители, страхотен оратор,
невероятен ерудит, човек с респектиращ интелект, развито въображение и много
добра харизма. Вероятно именно това го прави един от най-популярните свещеници
в Русия, чест гост на много телевизионни предавания, човек, който пътува из
цялата си страна, за да се среща с хора и да беседва в тях.
Беседата на
която попаднах засягаше точно "Майстора и Маргарита".
Нека първо
да уточним няколко неща.
Няма начин
църквата като институция да няма доктринален проблем с книга в която един от
главните герои е Сатаната, а този Сатана в крайна сметка се оказва донякъде
положителен герой. Говорим за роман в който има друг роман и то за живота на
Христос, наречен там Йешуа Ха-Ноцри, и то Христос представен като много светъл,
но съвсем обикновен човек.
Трябва да
припомним и друго - Булгаков е много добър познавач на християнството и
неговите традиции. Тоест няма как да говорим за човек, който е написал нещо от
религиозно невежество, бащата на писателя се казва Афнасий Булгаков е бил
професор по богословие в Духовната академия.
Кураев
обаче е склонен да води битка за правоверния християнски смисъл на
"Майстора и Маргарита" и излиза с теория, която е достойна за
възхищение.
Първо,
казва Кураев, трябва да си дадем ясна сметка кога се развива действието на
романа, особено на събитията в Москва. Те се развиват по време на Страстната
седмица, което между другото лесно може да се установи, ако човек се зачете в
описанията наистина.
След това
Кураев се спира на въвеждащия разговор в книгата - разговорът между Берлиоз и
поетът Иван Бездомни. Според дякона това всъщност представлява кратката пародия
на Булгаков на двете школи в съветския атеизъм - "историческата",
която твърди, че Христос е съществувал, но не е бил бог и
"митологическата", която настоява, че Христос никога не се е появявал
на този свят.
От този
разговор отецът прави изключително силен ход като заявява, че авторът на
романа, тоест Булгаков, започвайки да пише текстът за Христос в книгата си
всъщност играе театър с властите. По същество той се съгласява с една от
школите на атеизма (историческата) и следва нейните правила – представя Христос
като обисновен човек. Заради това Кураев задава и централният въпрос в своето
криминално разследване за смисъла на "Майстора и Маргарита" - кой е авторът на евангелието за Христос в
книгата?
Тук трябва
да отклоним за малко поглед от напора на събитията и да обясним нещо. В книгата
ясно е казано, че автор на романа за Христос е Майстора.
Той е
централният образ, писателят, който твърдо е решен да напише този текст, да го
довърши, да разкаже истинската история. Майстора е носител и на основните
послания в книгата към които ще се върнем накрая. Той е толкова централен
персонаж, че това, което Кураев твърди е леко стряскащо.
Защото
дякона казва, че всъщност текста за Йешуа се пише от професор Воланд, тоест от
Сатаната. Ако приемем това за вярно, то тогава и цялата постановка на Кураев
също трябва да е вярна. А отецът казва, че след като Сатаната пише Евангелието
в книгата, всъщност Булгаков изключително иронично намеква, че целият съветски
атеизъм всъщност е мутирала форма на сатанизма.
С подобно
заключение вече целият роман може да бъде обявен за християнски и за подправки
да се сложат още няколко религиозни подробности от книгата.
Кураев
добавя и друго. Той припомня, че един от първоначалните варианти за заглавие на
романа е "Черният богослов", което вече го кара да обяви текста за
Христос за класическо Евангелие на Сатаната.
Теорията е
невероятна.
Звучи
логично и понеже дяконът е много убедителен за няколко секунди почти му
повярвах.
Но колкото
и да искам няма как да се съглася с него. Основната постановка на неговата теза
е измислена и няма как да мине.
По логиката
по която Кураев обявява Воланд за автор на книгата на Христос, спокойно можем
да твърдим, че не Майстора, а всъщност Маргарита пише частите за Йешуа.
Интересно е
и друго - ако Сатаната е автор на религиозните части, защо те са фокусирани
основно върху Пилат и върху неговото страдание, а в крайна сметка и до
достигането на прошка. Защото това, което Кураев не иска да признае, че Дяволът
в тази книга по никакъв начин не прилича на традиционният богословски Дявол.
Черната сила тук в крайна сметка, оказва се, извършва добри дела, защото успява
не да корумпира със зло всички, а да разграничи добрите от лошите.
Кураев не
може, не иска и не е способен да приеме тази идея. Той много рязко пише: "Не трябва да се позори руската
литература и да се приравнява позицията на Булгаков с позиция на Воланд. Ако се
смята, че чрез Воланд Булгаков е изразил именно своите мисли за Христос и
Евангелието, то изводът, който можем да направим е доста страшен. Ако великият
руски писател е направил Сатаната положителен и творчески образ в своя роман,
значи Руската литература е загинала. Останало е само журналистика в която може
да се учи единствено владеенето на езика"
Не се
наемам да твърдя, че има пълно съответствие между Воланд и Булгаков - това би
било унижение за самата литература като цяло, а и издава твърде примитивно културно
мислене.
Това, което
обаче трябва да се признае е, че описаният от Булгаков Сатана не е отрицателен
герой. Дори самият параграф от Фауст "аз
съм силата, която зло желае, но все добро твори" с който започва
романа е изключителен пътеводител в тази посока.
Още при
първото ми четене на "Майстора и Маргарита" бях поразен от една
реплика на Воланд, която никъде не открих в размислите на отеца. В последната
сцена в която се раздавата светлина и изкупление, Маргарита иска милост за
Пилат. И тогава Воланд и казва: "Всичко
ще бъде справедливо, върху това се крепи светът". Това не е глас на
демонична сила. Това е глас на жестока, наказваща, но все пак сила, която
изчиства света.
Дяволът тук
няма нищо общо с Дявола от религията. Ако приемем, че моралният патос на
Булгаков е насочен срещу Воланд, то това веднага унищожава всеки смисъл от
написването на романа.
Кураев
просто прави една трогателна грешка. Той е склонен да чете "Майстора и
Маргарита" през биографията на самия Булгаков, което никога не е добра идея,
когато говорим за литература. Защото думите имат собствен смисъл и не зависят
от биографията на техния творец. С други думи днес не само е трудно да
възстановим Булгаков обратно от неговия роман, но и няма смисъл да го правим,
защото това вече прилича на литературно шаманство.
"Майстора
и Маргарита" е сложен, религиозен роман, но в никакъв случай не е верен на
обичайния християнски канон. Кураев изтърва, вероятно нарочно, цялата масонска
символика с която е изпъстрена книгата - започвайки от името на главния герой и
се стигне до идеята за стъпаловидното възкачване към истината. С което става
ясно друго - Булгаков се опитва да систематизира на едно място всичките си
размисли върху света и да ги положи върху ясна нравствена, а това след време
означава и религиозна основа.
Но тази
нравственост прилича на християнството само бегло. Тя е много по-безмилостна в
някои от своите проявления. Майстора например не получава светлина, а само
покой заради това, че се отказва от основната си мисия - да допише романа за
Христос. Булгаков е безмилостен към твореца на думи и не е склонен да оправдае
неговото малодушие с някакви социални условия. Очевидно е, че за него изворът
на добро и зло са в душата на човек, а той не допуска, че тя може да се влияе
от нещо друго.
Смятам, че
опитът "Майстора и Маргарита" да бъде изкаран изцяло християнско
четиво не вършат добра работата на литературата. Литературата е това, което е.
Тя е като кръстопът и оставя читателите сами да изберат в коя посока да
тръгнат. Кураев е прочел „Майстора и Маргарита” като християнска пародия на
атеизма. И има основания за това. Но книгата на Булгаков може да бъде прочетена
и като невероятен сатиричен роман, без човек да познава изобщо религиозните
търсения в него.
Защото
Булгаков е успял да сътвори най-главното - роман, който да разтревожи
съзнанието, книга към която да се връщаш отново и отново, докато не изровиш и
последния смисъл за себе си от нея.
А това вече
може да бъде религия. Но не задължително канонична.
Тоест
Руската литература не само не е загинала при романа за добрия Дявол. Тя е
погледнала много по-напред отколкото религията някога е успявала.
А нима в
това има нещо лошо?
No comments:
Post a Comment