Планираното от
поне година и половина убийство на БДЖ вече навлиза в своята последна фаза.
Маските от лицата на наемните икономически килъри окончателно паднаха. За
пореден път те вкараха БДЖ в умишлена криза, за да могат да осъществят отдавна
бленуваното ошушкване на железниците, докато от тях не останат само три-четири ръждасяли
вагона.
Кабинетът без
всякаква причина внезапно спря субсидията, която трябва да дава на железниците
за тяхното функциониране и изведнъж шефът на БДЖ Йордан Недев обяви, че без
парите от държавата, ще трябва да бъде съкратен половината персонал и да спре
200 влака.
Какво ли му
пука на него? С тези си изявление той всъщност показа, че от самото начало е
пратен в БДЖ не да управлява дружеството, а да го готви за окончателен и пълен
фалит. Когато преди година и нещо железничарите изригнаха като гражданска сила,
бе обявено, че спасителната програма за БДЖ предвиждала приватизация на
"Товарни превози", а с парите от нея укрепване на БДЖ.
Вероятно това е
някакъв вид алтернативна икономика, която е недостъпна за простите мозъци на
непосветените в мрака на дясната мисъл, но е трудно човек да не се попита - как
може да бъде спасено едно предприятие, ако се продаде най-печелившата част от
него. Откъде тогава след това БДЖ ще получава пари след като постоянно ни се
казва колко много губят железниците от превозите на пътници. Къде е логиката да
продадеш печелившата структура и да си оставиш лошата? Това е все едно да ти
ампутират здравия крак с надеждата, че природата внезапно ще поправи другия
болния.
Да не говорим и
за това, че аз дълбоко не вярвам в идеята, че БДЖ е на загуба. Знам какво ни
разправя ръководството, знам какво постоянно ни разправя кабинета, там е
работата, че аз вече не вярвам на тяхното безпристрастно мнение. Кабинетът е
част от тази игра, а не безпристрастен съдия. Правителството изобщо не иска да
запази БДЖ, защото вероятно вече го е обещало на своята послушна олигархия. Ако
в последните 20 години държавата не използваше БДЖ като златна кокошка, като
постоянен източник на кражба, днес влаковете нямаше да бъдат в толкова трагично
състояние.
Българската
държава обаче е разядена от черен лобизъм. Автобусните превозвачи натискаха
държавата да не се инвестира в БДЖ, самата държава също живееше с фантазията
как продава половината сгради на гари и техника, как бърка постоянно в касата и
резултатът днес е налице - опасни влакове, драматично ниско платен персонал,
вагони от миналия век, липсата на нормални условия за пътуване и алчните
погледи на определени бизнесмени, които вече само чакат железниците да бъдат обявени във фалит.
Нека само да се
опитам да обясня какво означава фалит на БДЖ.
Това съвсем не
е най-баналното спиране на влакове и огромен, ама наистина огромен транспортен
проблем за страната, защото пътищата на България са такива, че ще бъдат
задръстени напълно. БДЖ това е огромна инфраструктура - гари, железопътни
линии, влакове, вагони, огромен брой кадри, цяло Висше транспортно училище.
Това е изстрел в цяла България, унищожаване изобщо на идеята за държава, край
на фантазията, че страната има отговорно правителство. Евтини на брашното,
скъпи на триците - точно това е ситуацията. Заради некадърността на един
кабинет да осигурява приходи, ще бъде унищожена инфраструктура за милиарди,
градена с години, в която е вложен труда на поне 10 поколения българи.
Железниците са
гръбнакът на нашата страна, независимо от своя окаян вид в момента. Този вид е
умишлен, БДЖ беше убивана в течение на години, за да може да бъде продадена
евтино, с далавера, за да може последната апетитна хапка от предишната силна
държава да бъде разпределена на хищната трапеза на частните предприемачи и
техните държавни ортаци. Те никога не се искали да спасяват БДЖ, защото алчно
си представяха каква апетитна хапка ще погълнат. Но това е кражба от всички
българи. Унищожат ли БДЖ - те бъркат във вашия джоб. Опитат ли се да
приватизират железниците - те отново щипват вашите пари. Правят ли далавери с
нея, те не крадат от държавата, крадат директно от всеки българин и неговия
живот.
Това е гадната
картина на планираното отдавна убийство, което осъществяват пред очите ни. Гробокопачите
вече дори не искат да се крият, а с ужасяваща медийна наглост дават изявления,
че били безпомощни.
Преди много
години култовият поет-железничар Трендафил Акациев, икононата на сатиричната
съпротива в годините на тоталитаризма, колективният образ на младите студенти
по журналистика бе написал следното стихче:
Марули, марули,
марули
огромно зелено
поле,
а сред тях седи
и се пули
едно вдъхновено
теле.
Хапни си
теленце, хапни си,
цветенца и
свежа роса,
как искам
теленце, как искам
и аз да паса!
Българската
държава обича да бъде извратено продължение на литературата. Сега в случая с
БДЖ тя много настоява да ни накара всички да пасем и да приемем факта, че те са
толкова некадърни, ама толкова некадърни, толкова прости и зли, че искат да
продадат и последното нещо, което ни крепи като държава - БДЖ и транспортът,
който те осигуряват.
Килърите на БДЖ заслужават вечен
позор.
И ще го получат.
No comments:
Post a Comment