Thursday, January 18, 2024

Интелектуалната катастрофа на "Свободна Европа"

 

„Свободна Европа“, които са до шията в калта в скандала около „Аз съм българче“ са написали толкова нескопосан, глупав, примитивен и нагъл текст като обяснение, че през него лъсва цялата технология на манипулацията, която либералните медии ни прилагат като електрошокова терапия.

„Свободна Европа“ не се извиняват или поне да бяха минали с дежурното „ние сме плуралистична медия, даваме трибуна на всеки психодесен, но не е задължително да сме съгласни с неговото мнение“. 

Не, новото им есе (това е всичко друго, но не и статия) е издържано в жанра на „фактчекърството“. 

И заради това текстът започва с любимото на градските вегани иронизиране на конспиративни теории.  Лошите правели сделка със Запада, наводнявали България с мигранти, а след това забранявали „Аз съм българче“. И ако това не е докарало всеки десен бесен до сух оргазъм в есето веднага се набъркват Николай Денков, Тодор Тагарев (подозирам, че в редакцията на СЕ има репортер, дежурен по военния министър)

От текста излиза, че „Свободна Европа“ е абсолютно невинна, но е в едно море от гадни популисти, политици с  интерес към манипулацията, виртуални путинисти, океан от руска пропаганда и парламентарни камшици. Тоест фактчекърите си изграждат своя собствена конспиративна теория и тръгват да се давят в нея,  за да се изкарат жертви.

Авторката на текста Светла Енчева не казвала, че стихотворението трябва да се забрани. О, не. Това било подла манипулация. Но всякакви екземпляри (моето има също е забъркано в текста и ви разрешавам да ми завиждате) преиначили смисъла на статията. 

Факт е, Енчева не казва, че „Аз съм българче“ трябва да бъде забранено. Тя твърди, че стихотворението пречи. 

И всички знаем каква е паяжината на имплантирането на токсични идеи – първо пускат някой маргинал да се изкаже крайно, този маргинал винаги обаче намира висока трибуна, а след това всякакви нежни създания дебнат за обществените реакции.

"Свободна Европа“ е всичко друго, но не и журналистически сайт, а още по-малко може да бъде фактчекърска централа. Сега ще ви покажа нивото на фактчекърството там. В статията се казва как вдигането на шум около „Аз съм българче“ стигнало и до Иван Гешев, а той „споделя обвиненията на опозиционните проруски партии БСП и „Възраждане“, че правителството е договорило Шенген срещу мигранти. „Това твърдение беше опровергано няколко пъти“, пишат триумифиращо от СЕ.

Моля?

Кой точно го е опровергал? 

Единственото опровержение, което съм чул е от страна на правителството. Но това е правителство, което е създадено на основата на лъжа и измама и заради това ми е чудно откога „Свободна Европа“ споделя твърденията на едно правителство като истина от последна инстанция.

Ролята на журналистиката е точно обратната – да се съмняваш, да изобличаваш. Ние пред себе си имаме един официоз, който възприема кабинетът като върховен говорител на истината. И, ако това им е фактчекърството, значи либералната журналистика е в състояние на пълна катастрофа. Интелектуална и морална.

Но точно защото пред нас имаме официоз хората са прави да се съмняват, че те прокарват потенциални идеи за политическа реализация. Имаме сайт, който брани кабинета със страстта на талибан, влюбен в своя „Калашников“ и е повече от нормално, когато някой обяви, че „Аз съм българче" пречи, хората на настръхнат и да предположат, че то рано или късно ще бъде извадено от програмите. Те, настоящите костюмари и с Бойко Борисов нямаше да правят коалиция, ама ето ги на – вече са в една и съща парламентарна спалня.

Така че „Свободна Европа“ ще има да взема. 

Тяхното есе ясно показва едно – зад статията е имало съвсем ясен план. Това, че той се провали е една от добрите новини на нашето време.

 

No comments: