„Една жена
– Адолф Хитлер”. Така кръщава последната глава от книгата „Техника на преврата”
(1931)
великият италианец
Курцио Малапарте. В нея той първи анализира цялата идеология на нацизма,
харизмата на лидера на тази партия и предсказва, че хитлеристите ще вземат
властта в Германия.
Малапарте
обаче много изненадващо открива у Хитлер не мачистки, а женски черти. Той
срявнява неговото поведение с това на жена, която иска да бъде харесана, а
идеологията на нацизма с колективния несъзнаван порив на един народ към някакъв
семеен уют, където семейството това са Те, а всичките останали са врагове,
които искат да смутят домашния покой.
Далеч съм
от мисълта да сравнявам Бойко Борисов с Хитлер. Историческите сравнения винаги
са калпави и като правило не работят изобщо. В случая с българския премиер пък
всяка историческа аналогия е обречена на крах, защото имаме една съвсем
неисторическа фигура. Говорим за фигура дотолкова извадена от усещането за
историята, че единствената й тема колко асфалт е излят върху географската
територия на страната.
Но Борисов
– това е коледното ми откритие – има изцяло женска природа.
Гледах
изявата на министър-председателя във „Всяка неделя”, което беше нещо като
телевизионен коледен спектакъл, който трябваше да представи властта като
майчинска, загрижена, добродушна и отдадена на мисли за безсмъртието на душата
и просперитета на Началника.
Премиерът
загрижено като домакиня обяви, че прави всичко възможно (метро, дъги на шосета, магистрали), за да можела България да живее
по-добре в бъдещето.
Разбира се
в България бъдещето не струва пет пари, защото то е като Годо, който никога не
идва. Всички говорят и спорят за него. Но резултатът от тази битка е живот в
досадното и протяжно настояще, където кризата никога не свършва, а доходите са
замразени като тялото на мамут под ледници.
Но
загрижената Майка – премиер се ожали, че опозицията не идвала да му благодари
заради това, че е поел политическа отговорност, заради това, че свършил толкова
полезни неща. Това е синдрома на пренебрегнатата домакиня, която постоянно
пищи, че трудът й не е оценен достатъчно. Борисов влиза в тази роля, защото
няма никакви идеи, които може да развие. Той е абсолютно безпомощен по
стратегическите въпроси, куца сериозно в икономиката, основни въпроси на
управлението тънат в мъгла за него. Светът му е сведен до откриване на отсечки
и това очевидно му стига. Домакинята просто се е затворила в своя разбираем
свят и възприема всичко останало като травма.
Бойко
Борисов демонстрира и други женски роли. Например влезе в ролята на Кари
Брадшоу от „Сексът и градът”, когато реши да коментира приятелката на Сергей
Станишев. Това е женската природа – тя истерично настоява да бъдат обсъждани
други жени. Той дори свали два пъти разговорът от своята основна опозиция
Станишев, за да дешифрира своята опозиция в сянка – Моника Йосифова. Това е
много женски ход. Стил „Мата хари”. Бойко-жената обаче се оказа способна
интригантка.
И вероятно
именно домакинята в него е стигнала до разтърсващото лично откритие, че Брюксел
критикувал, но чрез имена като „доклад за напредъка”. За една домакиня, която е
вманиачена по „Сексът и градът” подобно откритие е допустимо, дори похвално, но
да ни го съобщава един премиер на четвъртата година от мандата си – в това има
нещо нередно.
Но ние
просто се заблуждавахме досега за природата на властта на Бойко. Тя не извира
от някакъв стихиен мачизъм. Това е женска природа, която копнее да бъде обичана
и поради тази причина с мъка да съобщава как се е натоварил със задачата да
бъде лошото ченге и да каже на хората, че няма добавки. Всичко разиграно,
разбира се, беше театър, защото липсата на пари е нещо много условно в
администрация, която обича да си делка бонуси като катаджия извънредно
дежурство по празниците.
Още
навремето в книгата си „Женска психология” Карен Хорни много интуитивно се бе
добрала до знанието, че понякога жените (най-често от несигурност пред
бъдещето) влизат в мъжка роля и развиват поведение на мъж. Очевидно
домакинята-премиер в тежък конфликт с премиерът, който се прави на мъж и от
този драматичен сблъсък се ражда цялата психария на българския политически
властови пейзаж.
Вероятно
заради това Жената беше изцяло в свои води, когато трябваше да клюкарства за
парламентарната конкуренция. Оплю Костов, най-накрая се опита да оплюе и
Станишев, озлоби се срещу Кунева – една изплашена жена, която не знаеше къде се
намира.
И която
объркано на въпрос дали вярва в безсмъртието на душата заяви, че програмата на
нейната партия била да открива църкви и да кани хора на тези събития.
Нямаше как
Премиерът-жена да отговори на този въпрос.
Трябваше да
я питат за някой сериал.
Там й е
силата.
Като
заговорихме за половата неидентифицираност на премиера в този текст трябва да
разкажем още една история. Тя е пълна противоположност на историята на Бойко
Борисов. Историята на човека, който първи описа женската природа на Хитлер и ни
даде инструментите днес да разберем нашата собствена власт – Курцио Малапарте.
Малапарте
има живот по който може да бъде сниман роман. Той се ражда в много богато,
аристократично семейство под името Курт Цукер. В началото на своята младост,
когато започва да се занимава с журналистика Цукер е убеден, дори фанатичен
фашист. Но той притежава качество, което само за три години го изхвърля от това
движение – никога не спира да мисли. В началото той вижда в Мусолини човека,
който може да възроди старите аристократични идеали на италианската мечта, но твърде
бързо разбира, че Мусолини е само един картонен идол, който се заобгражда с
посредствени, злобни и много ограничени хора. Тогава в Цукер настъпва жесток
прелом. Той си измисля нов псевдоним – Курцио идва от поиталианченото
произношение на Курт, а Малапарте е жестока гавра с името на Наполеон Бонапарт.
Това, което при Наполеон е „буена парте” (добра част) при младият журналист става „мала
парте” (лоша част).
Малапарте
става автор на цяла серия от статии срещу Мусолини и фашистите. Резултатът –
хвърлят го в затвора за три години. Водачът на фашистите не иска никой да му
мъти водата. След като излиза от затвора Малапарте изобщо не е укротен. Започва
Втората световна война и той отива като военен кореспондент на Източния фронт.
Там е поразен от обикновените руснаци, с които се запознава и цял живот след това пази
най-хубави и топли впечатления за тях. С тези великолепни впечатления започва и
култовият му роман „Капут”. Малапарте с очите си вижда как руснаците
превъзхождат нацистите и завинаги остава на тяхна страна. Един обикновен руснак
му помага да си крие записките от немците. В романа „Капут” се разкрива другия
прелом у Малапарте – той има възможност да обикаля цяла Европа и да разговаря с
представителите на старата европейска аристокрация, които в неговата фантазия трябва
да са пазители и носители на старите европейски идеали. В тях обаче той не
намира нищо подобно. Вижда как аристокрацията е клекнала пред фашистите и е
приела Хитлер за неизменен и непобедим. И последната му вяра е рухнала напълно.
Заради това
след войната Малапарте изкарва няколко години като в сън. Не му е останало нищо
в което да вярва. Разболява се тежко. Не е ясно какво е мислил в последните
години от живота си, но две седмици преди да умре в къщата си в Капри, той се
записва в Италианската комунистическа партия. Последните му мигове, казват
после неговите роднини, са светли, защото е открил нови идеи, които да го
крепят.
Днес вероятно
ще се намерят хора, които с ирония (но иронията е модерното проклятие на
света, която го спира от това да научи наистина нещо) да кажат, че Малапарте е сменил
вярата в един тоталитаризъм с вярата в друг. Но това не е така. Малапарте
просто е един от рядката порода хора, които не могат да живеят без някакъв
идеал. Той го търси през целия живот. И го намира.
Заради това умира спокоен.
Изводът
обаче от цялата тази житейска история е съвсем друг. Понякога, оказва се,
грешните хора, на грешното място, в най-прецаканата епоха, могат да вземат
правилните решения.
А това,
собствено, е и скромната ни надежда за идващата 2013 година...
No comments:
Post a Comment