Thursday, January 21, 2016

Медийната екзекуция на Калин Терзийски




 
Не познавам писателя Калин Терзийски. Започнах навремето "Алкохол", но книгата не ме грабна. Вероятно станах жертва на медийния шум. Толкова се шумя около тази книга, че никога не е имало начин тя да стигне до сърцето ми. Мъчих се, потих се до 50-ата страница, а след това реших, че животът е твърде кратък, за да си причинявам Калин Терзийски. И така окончателно се отървах от натрапената необходимост да се запознаваш с произведения за които медиите натрапчиво като наркотичен сън твърдят, че са незаобиколими и всички трябва да ги учат наизуст.
Не познавам и човека Калин Терзийски. Останах встрани от неговите телевизионни турнета и общо-взето единственият случай в който той ми се наби в погледа беше след един негов жалостив текст написан в маниера на меланхоличното хълцане, че го поканили във "Всяка неделя", ама времето не стигнало да го пуснат в ефир. След това Кеворк Кеворкян в безкомпромисен стил го накълца в друг текст, но тази битка не ми беше достатъчно интересна, за да проверя колко дълго продължи и до какви дълбочини е стигнала.
Казвам всичко това, за да напомня на скучаещата публика, че това, което ще напиша по-долу е само мое мнение, не е продиктувано от някакво фенство към Калин Терзийски, нито пък от някакъв модерен интелектуален хейт, който май е демонът на епохата в която живеем.


Не знам кога точно е станало, но бившият пияница Терзийски е започнал да пие отново. Преди няколко месеца за първи път ме осени това прозрение. Трябваше да участвам в едно предаване след него и ми са наложи за 15 минути да проследя какво говори. Той говореше трудно, бавно и най-важното доста глупаво. Някъде в това усилие проблясваха светли искри, имаше зачатъци на небални прозрения, но те умираха веднага, затрупани от налудничаво поведение, бавна и разкъсана мисъл и влудяващото усещане, че на този човек трябва да му вадиш думите от устата с ченгел. След това водещият на предаването ми сподели, че пет пъти се е препотил докато е интервюирал Терзийски, защото изобщо не е бил сигурен дали ще може да изкара интервюто докрай.
И тук започва трагедията. Медиите надушиха, че Калин Терзийски пак пие. И дали спряха да го канят? О, не, точно обратното - вероятно сега поканите към него са скочили двойно. В едно предаване на ТВ7, наречено "Революция" вероятно съвсем целенасочено бяха поканили Терзийски, знаейки, че той ще се яви пиян. Водещият реши да се гаври с писателя и според мен напълно успя в своята мисия. Терзийски беше неадекватен, бавен, меланхоличен и напълно вън от реалността. И да ви кажа - точно в това предаване той ми стана симпатичен. Не, защото е казал нещо мъдро или се е държал добре. Просто страстта в очите на водещия да унижи госта си беше толкова похотлива, че веднага започнах да симпатизирам на жертвата.


Тогава в главата ми се зароди странната идея, че в България медиите могат да служат като зареден пистолет срещу някой човек и напълно да го унищожат. Така навремето двама водещи преждевременно вкараха в гроба страшния чешит Васа Ганчева, защото я подложиха на толкова върховно унижени, че вероятно капилярите в сърцето й са се пръснали тогава.
Същата бавна отрова медиите впръскват и в Калин Терзийски. Алкохолизмът е болест. Вместо да бъде поощряван трябва да се направи опит един алкохолик да бъде спасен. На медиите днес обаче Терзийски вече не им върши работа трезвен. Те го искат точно такъв - пиян, неадекватен и смешен, защото така е идеален за лютивия вкус на нашенската медийна туршия. Вижте алкохолизираната маймуна, хахаха, посмейте се над пияния интелектуалец, моля, заповядайте, наритайте пийналия писател и играйте хоро с метални ботуши върху неговия гръбнак.
Дали изобщо на медийните персони им е хрумвало, че в такава ситуация могат да се опитат да бъдат солидарни, съпричастни, а не да влизат в ролята на медийна гилотина, която трябва да отсече главата на пияницата. Всъщност това е трагедията на Терзийски. Алкохолът не е никакъв бунт срещу удобството на статуквото. Пиянството е знак за разгром. То не е революция, а трагедия. Пиянството не е и начин на живот. Това е социален срив и в този случай медиите играят ролята на един воайор-хулиган, който извлича кеф от трагедията на някой друг.


Този текст вероятно щеше да си остане ненаписан, ако не бях попаднал в сайта "Егоист" на едно интервю с Терзийски, което ме порази. Авторът на интервюто приема пиянството за своеобразен житейски стил, за едва ли не някаква литературна норма, която Терзийски трябва да изпълни, защото така най-успешно ще се впише в клишето на пиещия писател, който се налива от сутрин до мрак, за да отравя в спирт вътрешните си демони. "Писането и пиенето имат своята кармична връзка", твърди авторът на интервюто вероятно с цел да оправдае опита си да героизира един човек с проблем. Да наблюдаваш срива на алкохолика и да му се кефиш и дори да не направищ опит да го спреш е най-грозната поза на обществото от воайори в което сме се превърнали. Това поведение с нищо не се отличава от поведението на хората във Враца, които са снимали с телефоните си побоя над Тодор, но без да се намесят и да се опитат да го спасят. Терзийски е в същото положение. Неговите демони го пребиват и смазват. Но медиите избират само да наблюдават и дори да се гаврят.
А Терзийски се разпада и това е очевидно от неговите отговори. И дори и да приемем, че в тях има една палава доза нарцисизъм и позьорство, то промяната в него е така очевидна, че някой трябва да я възприеме като зов за помощ, а не като измисляне на нови начини за гавра с един страдащ човек. В интервюто си Терзийски твърди, че вече е Кайо, неговото творческо алтер-его, а самият Калин Терзийски "си е ебал майката" (цитатът е съвсем дословен). Пак ще повторим - нека да приемем, че това е творческо позьорство, но не мислите ли, че скрит зад целия този водопад от измъчени думи, няма и някакъв тих писък за помощ. А дори и този вик да отсъства не е ли по-нормално и човешко медиите вместо да танцуват с лудостта да видят дали няма начин тя просто да бъде излекувана, а известният писател да бъде изваден от тази черна крепост на алкохола, която си е изградил.
А, ако приемем, че всичко това е театър, то медиите пак носят вина, че съучастват в налудничави пърформанси. Според мен обаче това второто е по-невероятно като версия. Ако беше пърформанс едва ли щеше да има журналисти, които така безпощадно да се гаврят.



Наскоро челно се сблъсках с едно стихотворение на Терзийски. Признавам си - неговата поезия ми изглежда като поезията на вогоните. Това стихотоворение също:



Аз умирам
а хората ходят до била
за да си купят нещо
аз умирам и ги гледам
наблюдавам ги
и знам
колко ще ми е мъчно без тях
те ходят,
те купуват хляб и яйца
майонеза и соев сос
а аз умирам
чуйте:
никой не се оплаква
само казва
аз умирам
и няма да мога да ходя
с другите хора във била
за да сме заедно



Четох го два дни, мразих го два дни, но на третия го харесах. Струва ми се, че отвъд тежката лексика, то е някакъв стон. Ох, още щом го написах пръстите ми затрепериха от баналността на тази фраза. Друго щеше да е измъдря нещо като авторът в "Егоист" - "Пукни се на парчета, тяло; душата пак е свободна". Каква свобода на душата точно е алкохола? Това е решетката през която можеш да викаш колкото си искаш в Българи, защото вече е очевидно, че няма да има кой да те чуе.
Медиите избраха да съучастват в разрушаването на един човек, а не в неговото спасяване. И на мен ми е тъжно от това. Честно, тъжно ми е. Не познавам писателят и човека Терзийски, не знам кой е Кайо, но е ужасно да гледаш как в това кошмарно медийно риалити го разкъсват на части. Дори и тези, които го романтизират го убиват. Калин Терзийски не получи утешението на обикновените пиянки да си пият в самота и анонимност. Неговият проблем стана свръхпубличен, но чрез съпричастност, а чрез унижение. 
И не съм наясно къде може да свърши това.


No comments: