Миналата седмица, в късните нощни доби, когато зрителите
все още са достатъчно трезви, за да могат съзнанията им да бъдат атакувани с
телевизионни видения, БНТ излъчи филма на Мина Василева и Весела Казакова
"Звярът е още жив". В програмата тази халюцинация бе записана като
"документален филм", но всеки, който се сблъскал с него знае, че това
антикомунистически тролинг от ново ниво, психарско извисяване на горно
"до" по повод на левите движения в целия свят и мракобесен патос,
преминаващ на моменти в някаква сюрреалистична тоналност, така характерна за
България, където грантовата общност никога не успя да предаде поне елементарен
познавателен елемент на своите фобии, а ги превърна в част от своя сатанински и
лицемерен култ.
Аз бях от хората, които не издържаха да гледат докрай
тази телевизионна мистификация, защото тя налудничаво се оплита в противоречия,
съска край исторически събития и откровено лъже, оплетена в своята собствена
обсесия.
И така - нека да обясним.
Звярът, който е жив, това трябва да са всички
леви течения по целия свят. Филмът не е никаква документалистика. Това е
телевизионно есе, при това на ученическо ниво, което заклеймява, но не показва.
Което издава присъди, но без нищо да докаже. Някакъв автентичен
антикомунистически сталинизъм, изключително характерен за психодясната общност,
която все е символ на свободата и демокрацията, а посреща всяко различно мнения
с епилептични пристъпи на ярост и думи като "твар",
"подчовек", "слуз", все изящни изяви на хуманизма. Левицата
трябва да бъде възприемана като нещо, което постоянно е на страната на звяра и
странно защо авторките на филма се опитват да докажат това с фигурата на един
от най-оригиналните мислители в нашите хаотични дни Славой Жижек.
Ексцентричният словенец е една от звездите на лявата мисъл в света и е много
чудно откъде демоничното дуо Василева/Казакова е решило именно през него да
показват Звяра, който броди още по света. Жижек е повлиян доста повече от Жак
Лакан, отколкото от Маркс, а доколкото се разбира от патоса на телевизионното съчинение
с емоционални истерии именно Маркс е този, който двете псевдоинтелектуалки
искрено ненавиждат. Въпреки това словенецът е избран за плашило - дуото иска да
го покаже като някакъв истеричен сбърканяк, което разбира се, е страшно смешно,
защото Жижек води с резултат 15 на нула по прочетени книги двете новоизпечени
антикомунистки.
Лентата минава през серия от другите обсесии на
бг-антикомунизма - "Белене", горяните, ДС. И, разбира се, това са
теми, които трябва да бъдат разнищвани и поднасяни с горчивия дъх на
историческата истина, въпросът е, че и тук те са предадени мелодраматично,
сълзливо и емоционално, защото, нали знаете, всички леви по света трябва да
бъдат изкарани поклоници на дявола, а всички десни едва ли не още утре ще
тръгнат по водата, защото са символ на небесното добро. Моментът, който ме
изкара от нерви обаче, там, където филмът наистина се проваля с гръм и трясък е
там, където авторкесите се опитват да иронизират един испански синдикалист,
който обяснява, че според него е необходимо някой да защитава правата на
работниците и да ги договоря с работодателите. Това би трябвало да е
изобличение. Да защитаваш правата на работниците - дори и това те записва в
отбора на Сатаната. Очевидно получателите на грантове и на държавно финансиране
не се чувстват пролетариат. Те са богоизбраната класа, която да постановява
върховната истина.
Казакова/Василева са изсипали накуп всичките черни
страсти на душата си и са ги подлютили с кадри на църковни бдения от началото
на прехода и странно защо (благодарност за спонсора вероятно?) и на Росен
Плевнелиев в църква. И всичко това е опаковано с дисидентски патос, който може
да накара човек да повърне. Съжалявам за крайните думи, но именно тук с целия
си отровен блясък се вижда лицемерието върху, което почиват телевизионните
съскания на следовничките на Евгений Михайлов. "Звярът е още жив",
оказва се, е финансиран от БНТ. В нета срещнах някакво интервю на авторкесите в
което те твърдят, че още през 2009 година програмната директорка на БНТ Севда
Шишманова харесала проекта им и обявила, че телевизията застава зад него.
Очевидно и Росен Плевнелиев е дал едно рамо на това. И какво се оказва, че в
държавата в която БНТ дава кинти за такъв филм, а експрезидентът ги е потупал
по главите, "истината за комунизма не била разказвана достатъчно
ясно". Ти да видиш! Какво още трябва да се направи. Освен в училищата да
въведем тази истина за изучаване и в детските градини ли. Как пък нито един
прогресивен аниматор не се сети да направи сериал за малкото антикомунистче от
миналото, което ежедневно се е съпротивлявало на ледените ветрове на комунизма
и имперските вихрушки, идващи от СССР.
Няма да говорим повече за филма, но всъщност голямата
тема по него предстои. За мен представляваше безкрайна изненада това, че
обществената телевизия си е позволила да даде средства за толкова едностранчив,
глупав, патетичен и скучен филм. Вероятно БНТ щеше да има оправдание, ако това
беше филм, който заклеймява българския комунизъм, макар, че тази тема е така
свръхексплоатирана, че скоро ежедневно и ежечасно ще ражда комунисти, но това е
отделен проблем. Тук обаче говорим за продукт, който си позволява да заклеймява
цяло политическо течение и да му издава присъда, без да приведе не само факти,
но дори и някакъв смисъл на фиксацията си. В този смисъл по какви критерии и
как са били дадени пари на двете авторки? Защото финансирането означава
съучастие в идеологическата постановка. Значи всички левичари по тази земя са
слуги на Звяра? Имаме една обществена телевизия, която застава зад подобна
теза. И това отваря един още по-голям проблем - а как точно БНТ избира темите
на документалните филми, които прави. И не е ли редно в такъв случай
финансиране да получи и друг документален филм, който да показва какви бедствия
е причинила десницата на тази земя. Опаковането на това есе като
"документален филм" е друг от проблемите, които изникват пред нас.
Вярно е, документалното кино може да залага и на емоциите, но в отрочето на
Василева/Казакова друго, освен емоции просто няма. Този въпрос трябва да бъде
разнищен докрай, защото БНТ не за първи път си позволява да заема страна. Преди
време тя излъчи също един исторически фалшификат, наречен "Народен дом на
терора", филм разнищен от историците. И заради това човек волно или
неволно започва да се пита - БНТ наистина ли е обществена след като така
едностранчиво и пристрастно отразява историческите процеси? Това е въпрос,
който трябва да бъде задаван постоянно.
Именно по време на недогледането на този филм си спомних
и къде за първи път видях одиозните фигури на двете режисьорки - в едно
предаване на Евгений Михайлов, наричан Танкиста, Ердоганиста и Гнусотник
беснеещ. Той ги беше поканил и предаването се превърна в спиритичен сеанс.
Водещият сумтеше под мустак и примляскваше антикомунистически, а двете
автокерси кършеха пръсти и полуинтелектуално възклицаваха. Човек дори може да
изпита метафизичен ужас от тази картина - Танкиста е открил женските си
клонинги, а всички заедно се впускат по любимата пързалка на параноичния
български антикомунизъм. Всъщност бъркам - женското дуо е версия 2.0, защото
Михайлов в началото на своята кариера се бе отдал на разгром само на
бг-комунистите, представени като универсален виновник за всичко в страната.
Тази тенденция продължава и досега. Нима тези, които един път обявиха край на
съдебната реформа, днес не настояват такава пак да бъде направена?
Антикомунизмът е единственото основание на една градска прослойка да съществува
и да има политически живот и заради това те ще смучат от него сладострастно и
грантово мотивирано. Казакова/Василева обаче вече винят не само българските
комунисти, а всички левичари. Тук стигаме до ново космическо обяснение на
вселената, в което са палаво са вплетени библейски нишки и други религиозни
мотиви. Звярът води световен живот, а междувременно БНТ щедро е отворила
кесията, за да спонсорира тази параноична визия, което се опиянява от себе си,
че е в състояние на дисидентство.
Във фейсбук веднага след филма се възмутих от неговото
съдържание. И се натъкнах на още много хора с тази представа в главата си. Че
те са някакви ходещи политически мъченици, мачкани, притиснати и унизени от
действителността в България. Ама как така, написах на един от тях, по БНТ ви
дават филм, който ви прави доволен, правителството е на десницата, постоянно
подменят историята във името на вашите шантави тъпотии, а вие ми се правите на
опозиционер. Нима това не е най-гадното нещо на земята - да видиш един
управленски елит, който отказва да си признае, че управлява? А нима всъщност
лъжата не е една от характеристиките на Звяра. Точно онзи библейския. Защото,
както казваше един писател, ако Сатаната дойде сред нас днес, той никога няма
да си признае, че Сатана. Дори напротив - ще тръгне сам да изобличава
поклонниците на Дявола.
Какво повече може да каже човек?
No comments:
Post a Comment