В България новини като тази, че Карл Маркс е обявен за
най-влиятелния мислител на хилядолетието обикновено се посрещат с масово
медийно недоумение. Заради това такива информации се съобщават като върховен
политически парадокс, а цяла сюрия от недоучени кандидат-философи или начинаещи
икономисти (обикновено
бакалаври, които едвам са изкласили УНСС) се подсмихват иронично и пишат дълги коментари за интелектуалните особености
на западния свят. Всичко това обрича страната ни да бъде нещо като сметище за
токсични идеи, където най-мракобесните идеологии са постигнали статута на
официализиран мейнстрийм. А непознаването на Маркс или неговото умишлено
затъмняване е капан, защото с това, че го пренебрегваме неговото влияние по
никакъв начин не намалява. И доказателство за това открих тези дни в текст не
на кой да е, а на иконата на градското либерално дясно проф. Евгений Дайнов. В
друга вселена, в алтернативна реалност професорът сигурно щеше да е свободен
анархистки електрон, който не крие остатъците от марксизъм в себе си като
мрачна тайна, но в тази нещата стоят по малко по-различен начин. Тук той е гуру
на градското дясно, а това е дълготраен ангажимент, макар и все по-често
карикатурен. Градското дясно е нещо невъобразимо. То е аморфна сплав от хора, които често нямат
нищо общо помежду си освен усещането, че част от някакъв интелектуален елит,
който е обречен да съществува в море от идиоти, които не ги разбират и уважават
достатъчно. Нещо повече – градското дясно у възможно само в държава, където
политическите процеси са в насипно състояние и еволюцията е отложена за
безкрайно дълго време. Това ражда сектантската напрегнатост на описваната
група. Тя съществува сама за себе си, извън времето и пространството, като
общност, която винаги си намира оправдание за политическите провали и вярата в
абсолютни халюцинации. И понеже е неудобно да бъде описана като секта, професор
Дайнов се е заел с непосилната задача да открие някаква групова идентичност,
която да запуши пробойните и да й създаде усещането за историческа мисия.
Инструментите за процеса той, разбира се, открива у Маркс, макар да смятам, че
дори подложен на тежка инквизиция, състояща се в безкрайно слушане на
дискографията на Азис, няма да го накара да си признае. Поводът за поредния текст професорът намира в
приетия от Народното събрание закон, който задължава собствениците на кучета,
които тежат над 5 килограма да ги извеждат задължително с намордник. Тук няма
да се спираме на въпроса прав ли е в критиката си (прав е, да) или не, а върху начина по който
подхожда в нея. След двегодишен властови флирт с Бойко Борисов, градското дясно
още ближе отворени рани от мъчителната връзка, но вместо с разкаяние то е
изпълнено с гняв и реваншизъм. Хора като мен, свидетели на катастрофата
отстрани, безкрайно повтаряха, че всяко сгушване под мускула на Борисов е
самоубийствено и е нещо, което дори закалени камикадзета не биха направили, но
тази секта, пардон, група е известна с това, че не слуша никого друг освен себе
си. И заради това атаката срещу ГЕРБ в текста на Дайнов не е проведена на
полето на политиката, о не. Тя е превърната в класово противопоставяне. Умните
срещу глупавите. Прекрасните срещу селяните. Светлите срещу орките. Това е
истинска поезия и несъгласията ни с анализатора не бива да ни пречат да й се
насладим качествено.
Професор Дайнов обаче има определен проблем с
дефинирането на своето собствено понятие за класа. Според Маркс класата е
социално-икономическо образувание, което е една доказуема и проверима
дефиниция. Уви софийският му подражател не иска да се заплита в тази мрачни,
тъмни и буреносни бездни, защото те по никакъв начин няма да докажат неговата
елитарна теза. Заради това при Дайнов наблюдаваме някакви морално-ценностни
конструкти. Ето защо при него класата-фаворит фигурира с поетични определения
като: „градските хора“, „културните градски хора“, „добре възпитаните българи“
и „по-възвисените граждани“. ГЕРБ са плебеите, необлагородените лумпени,
некултурните маниаци, които са взели на прицел обществото и си отмъщават за
своето по-ниско еволюционно развитие. Не отричам правото на съществуване на
подобна теза, но тя е много трудно защитима през идеята да си разхождаш кучето
както искаш. Защото така класата-фаворит се топва в идеята, че иска единствено
лежерно и необезпокоявано от историята съществуване. Дай им шампанско и
свободни разходки и те никога няма да се замислят върху политиката. Разрешете
им да живеят като истински сноби и не ги мислете повече. При Маркс е различно.
Класовият антагонизъм според него произтича от коренно различните икономически
интереси на двете групи и този сблъсък определя историята във всеки един неин
миг. Битката там е за бъдещето, а при Дайнов голямата идеята е неговите любимци
просто да бъдат оставени на мира, за да съществуват в своята илюзорна нирвана. Оказва се, че добре възпитаните просто не
искат да забелязват, че власт има, или ако им се наложи да се сблъскат с нея да
бъдат обслужвани като аристократи от 18-век – от икономи с ливреи, които
приемат с придихание всяко тяхно искане. За тях не съществува нищо извън комфорта на
съществуването. Социалните протести – глупост. Исканията за различен живот –
ооо, престанете да ме занимавате с глупости. Възвисените искат недосегаемост.
Това е марксизъм, но с обратен знак. Имаме проповедник на класата, която е
обсебена от мисълта да приватизира политиката единствено за себе си.Иронията в цялата ситуация е, че ГЕРБ като политически продукт е незаконно дете на градското дясно. ГЕРБ е това, което възпитаните граждани искат да бъдат, но не могат да си признаят. Не напразно, когато тази банда от илитерати нахлу в управлението тя се идентифицира в дясно и досега продължава да бъде припознавана като такава. Старото СДС като паразит опоска общественото си пространство и на терена на тази катастрофа се появи новото политическо животно – десният администратор, без никаква идеология, но с безкрайна алчност за когото беше естествено да се припознае като десен. Градското дясно може до утре да се изживява като каймака на историята, но отходните му продукти са ясно различими, а ароматът им е непогрешим. „Робът иска да мъсти“, казва като пророк на апокалписиса проф. Дайнов. Нищо не е по-далече от истината. Това не е мъст. Чудовището сътворено от доктор Франкещайн просто не е трябвало да съществува, а когато е сътворено то знае да прави единствено зло. Същото се случи с ГЕРБ. Колективните ритуали по масова невинност на градското дясно извикаха на бял свят Бойко Борисов и заради това той с лекота ги приключва политически.
Проблемът на добре възпитаните и извисените е, че те не
могат, а и не искат да осъзнаят къде и как е уязвима партия ГЕРБ. Това
корпоративно и корупционно чудовище роди смайващи нива на неравенство, сътвори
хаос във всяка управленска сфера, превърна се във фабрика за купуване на
гласове и дирижиране на избори, но нашите им дай само да слюноотделят за това,
че съдебната система била нереформирана. Правото е инструмент на управляващата
класа, за да налага своите интереси. Винаги е било така, а Маркс го формулира
блестящо. Точно тук се проваля професора. Защото утре дори и да увековечим
Лозан Панов като император на съдебната система, той няма да е в състояние да
промени нищо в управлението. Сблъсъкът просто не е плебеи срещу извисени.
Извисените не могат да бъдат аутисти. Докато не осъзнаят социалните
противоречия, докато не схванат, че
всички сме плебеи докато гербаджийската класа е на власт, всеки бунт ще е буря
в чаша вода, всеки опит за промяна ще е смешен като вестникарско моралистично
есе. „Лесно е да бъдеш светец, когато не искаш да бъдеш човечен“, гласи една
легендарна мисъл на Маркс. Това е проблемът на градското дясно. Те дотолкова са
оперирани от човечност, че се изживяват като непогрешими светци. И така
класовата им идентичност е крехка и измислена, защото извън нея те просто нямат
нищо. А най-накрая в някой ден от близката история – тези същите, възпитаните,
свободните, нравствените пак ще се гушнат с ГЕРБ. Това не е историческа
прогноза, а съвсем ясно осъзнаване на реалността. Точно заради това историята
ги изличава като с гумичка от нашето ежедневие. Еднорозите живеят само във
вълшебните приказки. В реалността действат различни процеси и всеки, който е
сляп за тях рано е обречен на пълно изчезване. Историческата мисия на
възпитаните беше да пуснат на бял свят своите чудовища. Така истинските плебеи
знаят вече кой е противника и рано или късно ще загреят какво трябва да се
направи, за да му се противопоставят.
No comments:
Post a Comment