Wednesday, June 04, 2025

Кратка пауза за литературна критика

 

Поезията е най-висшия литературен жанр и никога, никога, никога не бива да снижаваме критериите към нея. Защото, ако предадем поезията можем да захвърлим цялата литература на боклука, а космическият вятър да ни разпилее на прах.

Точно заради това с удивление видях на какво стихотворение е присъдена наградата на публиката на Славейковите награди за поезия. Няма да ви цитирам цялото стихотворение, но ще извадим подбрани части, за да се насладим на това посещение в ада на думите:

 

...но теб те няма вече на света,

сърцето ми във рани стана,

и плача вътрешно сега...

 

Вътрешният плач винаги ми е бил любимо занимание.

Няма графоман по тази земя, който да не плаче вътрешно, да не крещи умствено и да не е тъжен наужким.

 

"...живота идва и си отива без да очакваме,

не можем достатъчно да му се порадваме.

Казват, че времето лекува всички рани,

но минаха години и останаха неща неразбрани..."

 

"Рани-неразбрани" влиза в списъка на любимите ми рими. Ефектна е по-холивудски, а подозирам, че ако я изрека срещу стена, ще успея да сваля боята от нея.

 

"...не познавах още злото

и с годините си мислех, че вечно ще е доброто".

 

В колекцията си от рими слагам - "злото-доброто". Мисля, че с тази рима мога да избия насекомите в някоя овощна градина (в нощ незрима...)

Охх, тук се налага да продължа

под сенките на ужаса

в мрака на нощта

(съжалявам графоманията е заразителна)

но авторът не спира:

 

 

"Та нали животът е това,

да сме добри и и да правим по-добър света

растеш, съзряваш и помъдряваш

и нещичко от теб оставаш".

 

Този куплет е като мачете в черепа.

Баналността му е болезнена, графоманията влудяваща.

В него не просто няма оригиналност, ние стоим пред черна дупка, която всмуква целия свят в себе си. Убеден съм, че някъде в ада цялата вечност е посветена на създаването на такива куплети.

 

"...отиде си без да знам и да очаквам,

остана ми цял живот да те оплаквам..."

Пред нас стои академик на римите. Очаквам-оплаквам. Това е рима, която прогаря като киселина.

 

"...Обичах те и вечно ще те обичам,

обичта остава жива и знам,

че ще си някъде там, някъде там..."

 

Убеден съм, че лирическата героиня е избрала смъртта само и само да избяга от такова поетично торнадо, което й се е стоварвало като истинско бедствие в мозъка.

Аз се подигравам на графомана, но всъщност истинският обект на критика е публиката, която наистина е загубила сетива за поезията.

Вината не е нейна.

Убийството на литературната критика ни доведе до този бряг на китовете-самоубийци. Само в безкритична атмосфера могат да живеят поетите с "есен-песен" и Георги Господинов.

Критиката е основата на литературата, защото тя възпитава публиката и слага написаното в автентичен културен контекст. Но това трябва да е критика, която не капсулирана в главата на Амелия Личева и нейната компания, а критика подобна на Белински - която обхваща литературата, политиката, геополитиката и всичко важно, за да може да разположи и автентичната поезия някъде там и да я направи част от живота.

Иначе сме обречени до безкрай да възпроизвеждаме толкова тежка графомания, че направо

не знам как ще я караме,

нито как ще оцеляваме

крайно време е ужасите да спират

и да четем поезия без мозъчните ни клетки бавно да умират

 

Развалих ритъма модернистично, значи заслужавам поне втора награда на публиката.

 

No comments: