ГЕРБ съвсем
очевидно искат да институционализират собственото си партийно тяло не само като
политическо, но и като културно явление. Вероятно заради това от самото
възникване на формацията тя е съпътствана от песни. Първо беше химна им,
озаглавен помпозно: "ГЕРБ ти си надежда". В него анонимен стихоплетец
твърдеше, че само нововъзникващата партия може да гарантира светло бъдеще на
електората. След това хората на Борисов се опитаха да вкараха в парламента млад
рапър, който си падаше по рими от вида - "патлака - храсталака - бум мада
фака" и обясняваше как гангстерите контролират целия шит (не се
притеснявайте, ако не знаете тази дума) на обществото.
Малко по-късно
на сцената изгря една дама от Русе, стара поетеса, която реши да възпее
Небесната Лъчезария на Генерала. За да не остане по-назад Веселин Маринов
излезе едни гърди (и една кофа пот) пред всички и написа най-лигавата песен на
хилядолетието - "Моята полиция" чийто текст и до днес се родее с
най-психиатричните фантазии на тема униформа. В безсмъртните редове на това
производение полицията бе представена като небесна сила, която бди за
вселенския ред. Не трябва да забряваме и още един хит - песента, която прочу
позабравената министърка Анна-Мария Борисова, в която се настояваше на обед
децата да хапват по сто банана, двеста круши, триста чушки и домати...
Тези дни обществото
чу нов хит, който разтърси дори и залинялата от чалга колективна душевност -
"Да бъдеш гербер не е лесно". Песента на младата Соня Иванова за
пореден път демонстрира културните претенции да спечели сърцето на премиера и
вероятно държавно финансиране за следващата петилетка. В текста на песента
можем да открием разтърсващи редове:
Да бъдеш
гербер не е лесно,
да даваш обич не е лесно.
В това стихче е
скрита екзистенциална драма. "Герберите" се опитват да обичат народа,
ама да го обичат страстно, а българите очевидно се дърпат и това е причината за
елемента на драматизъм "не е лесно".
Между редовете
се забелязват опити за плахи пролетно-политически метафори за внезапното
появяване, но това е културно харакири, защото знаем, че внезапно появилите се
гербери имат еднаква съдба - да бъдат продадени на пазара, а от там да бъдат
купени от фолкпевици, които са в състояние като гимназистки да се възторгват от
природните проявления на естетика.
Особенно силен
е митологичният дискурс в стихчето - герберът, лирическият герой се е преборил
с бури и вятър леден, за да отстои своята пролетна вечност. Текстът обаче пози
постмодерна загадка - кои са тези бури и този леден вятър? Това е оставено
необяснение, което също е капан, защото да не обясниш нещо в епохата на ГЕРБ е
вражеска проява, защото предполагаш, че партийният електорат на Борисов може да
мисли, а той е доказал, че не може.
Младата певица
Соня Иванова се заплита и в друга политическа инверсия, която се връща като
бумеранг към нея. Герберът расте на полянки, а полянките са в архитектурно
противоречие с магистралите. Премиерът няколко пъти показа загриженост за
блатните кокичета, но натоварен с отговорност и за герберите той може да изпуши
като ядрен реактор и да попилее културата, която се е осъмнила в неговите
строителни ценности. Но това са неща сложни, литературни, културни, тоест
изключително вредни в епохата на радикалното безсмислие...
Вън от шегата
културната претенция, която е заявена е доста нелепа. Защото всеядността на
ГЕРБ винаги стига до чалга-моделите. От песента в която две певици се мечтаеха
за тройка с премиера до лиготията за гербера пътят е съвсем кратък. Тоталната
чалгаризация на живота, роди не култура, а мутирала словесност, пошла музика и
Симеон Дянков. Роди направо антисвят. Само в този антисвят е възможно да има
възторжени песни за управляващата партия, хора, които рисуват на капаците на
колите си портрета на Бойко Борисов и много други внезапни форми на тероризъм.
С други думи
ГЕРБ се опитаха да споят чалга и политика в едно. Чалготика или политчалга.
Което е красив резултат от 20 години безвремие. И следващият път като нищо
някоя чалгарка ще оглави ГЕРБ и ще премиер на държавата. Или пък
президент.
Всичко се
опитва да го предскаже.
Но досега май
се опитвахме да не го видим.
No comments:
Post a Comment