Напоследък
има нещо в българския въздух. Хората ходят с пламнали очи, фантазират си
различно бъдеще, представят си различни партии, друг възможен модел на
страната, изобщо, ако има заплаха за ГЕРБ то тя не е това, че доведоха страната
до просешка тояга, а това, че обществото отново започна да мечтае. ГЕРБ могат
да се справят с реалността, но са удивително безпомощни в борбата с фантазията.
А
размечталият се човек – това е истинската сила в този свят.
Разбира се,
понякога всеки сън може да се изплъзне от контрол и да се превърне в кошмар. С
това не искам да преча на хората да фантазират, но сред всички планове, идеи,
възторзи и статии на които станах свидетел, видях посоки, които не, че плашат
толкова, но просто наникъде не водят. Най-голямата грешка, която един мечтател
може да си позволи е да повярвя, че предишният свят никога повече няма да
съществува. Уви, реалностите са досадно нещо – те стоят непоклатими, вечни и
упорити, въпреки нашите опити да се правим, че ги няма.
И така тези
дни налетях на една статия, която обобщава една красива илюзия, която може да
действа като кокаин: „Децата на прехода" и краят на етикетите"ляво" и "дясно". Авторката на този текст е развихрен
ентусиаст. Фактът, че е успяла да вмести две столетия история в четири
изречения е прелестен, но подсказва твърде прибързани изводи, което не винаги е
лошо, но в случая е като внезапен исторически махмурлук.
Самият
факт, че „ляво” и „дясно” вече са окачествени като етикети трябва да ни насочи
към основната идеология на текста – политическите разграничения са мъртви,
децата на прехода са особена форма на свръхоригинални супермени, общите каузи
ще държат планетата единна, политиката вече не е това, което беше.
Не съм
наясно защо някой иска да погребе "ляво" и "дясно".
Разликата между лява и дясна политика е симптом на модернизиращо общество с
ясно изразени ценности. Разграничението по тази плоскост възниква в мига в
който обществата излизат от феодализма и почват да търсят нови форми на
организация. Норберто Бобио, един от най-оригиналните и известни италиански
политолози, въпреки, че се отнася леко иронично към архаичните значения на тези
два пътя в политиката, смяташе, че имено те са най-адекватните описания на
обществените човешки активности. „Ляво” и „дясно” имат различен политически
смисъл, различна емоционалност, различна визия и всъщност заличаването на
разликите между тях е основният проблем на света, а не както авторката смята
начало на истинското лечение.
Политиката
днес е в жестока криза на представителност. Но това не е причина да я обявим за
мъртва. Това е все едно да се откажем от медицината, защото има един или два
нещастни случая. Политиката може да съществува ситуационно, но това е временно
състояние, което не може да изтрае повече от няколко години. Човешките общества
не са в състояние да живеят от година на година, от кауза на кауза, хората се
нуждаят от структурирана цел и път за нейното постигане. В противен случай вече няма да говорим за
политика, а за временен карнавал. А най-тъпото на карнавала е, че когато той
свърши, животът все пак трябва да продължи.
Авторката
на статията обаче сляпо и утопично вярва, че политиката е направила един пълен
кръг и днес вече се е върнала обратно в началната си точка, след като новите
идеи стоят преди лявото и дясното. Ако приемем това за вярно, то значи с
тревога трябва да отбележим, че светът сериозно се е демодернизирал. „Лявото” и
„дясното” не са архаични клишета, а знаци за някаква степен на политическа
цивилизованост и култура. Ако се окаже вярно, че сме се върнали в епохите преди
тях, значи трябва спешно да видим къде е проблема и веднага да се попитаме –
кой е виновен за тази внезапна политическа архаизираност на обществата. А има
поне два вида отговор на този въпрос и те са (о, интелектуален ужас!) „ляв” и „десен”.
Вместо да
потърси отговора на най-големия проблем поставен в нея, статията започва
радостно да описва някаква нова обстановка в която политиката ще протича по
пътя на бързо самоорганизиращи се общности, които ще решават конкретен проблем,
а после вероятно пак ще се разпадат в общата сивота на живота. Само, че това
може да бъде наречено политика единствено в някоя романтична фантазия. В
средновековието е било пълно със самоорганизиращи се общности, нали? Всяко отделно
село е било такова. В епохата на самоорганизиращите се общности политиката е
била възможна единствено около фигурата на монарха. Там ляво и дясно наистина
нямат смисъл, защото монархията в своето древно измерение не допуска различни
възгледи за света, а само различни начини за осъществяване на едноличната воля.
Това ли иска да ни каже авторката – че ние обитаваме някакво ново анархистично
средновековие и ще възникваме като общество един път на петилетка, когато се
появи кауза, способна да впечатли повече от пет души едновременно?
„Лявото” и
„дясното” са изключително сложен проблем и въображаемите деца на прехода не
могат да минат без него, колкото и да се опитват да се самоидеализират до
най-патетичните висини на езика. И тук нещата не опират до БСП, ГЕРБ, ДСБ, СДС.
Партиите са само временен преносител на идеи. Някои от тях оцеляват по-дълго.
Други се разпиляват като есенни листа. Но партиите не съществуват по някаква
приумица на олигархичните кръгове, които като паяци са оплели държавата.
Партиите имат дълбоки социални корени и проблемът на сегашната ситуация, е че
всички формации, без нито едно изключение, са изгуби тези корени. Те са
партии-сенки, но това не прави автентичните леви или десни идеи по-малко силни
или пък залинели. С други думи не в етикетите е проблемът, а в това, че
етикетите трябва да бъдат изпълнени със съдържание, за да може политиката да
проработи отново. В противен случай ще трябва да изтърпим не един или два
текста, които обявяват края на политиката и началото на новото купонджийско
средновековие в което общностите ще съществуват като призраци и ще се появяват
само по конкретни поводи, цели и място.
Идеята за
край на политиката също може да има дясно или ляво измерение. Дясното е в опита
историята да бъде затворена завинаги, замразена в кристала на икономическия
либерализъм и осветена от огромните прожектори на свободния пазар. Левият край
на политиката пък трябваше да дойде, когато светът окончателно се освободи от
държавата като форма на съществуване и влезе на дрейф в носталгичното море на
абсолютното равенство. С други думи – самата идеята за край на политиката също
е силно политическа при това издава не спонтанно желание за бърза читателска
общност, а за вечно състояние на обществото.
Статии като
тази обаче ще се появяват именно заради мечтателния характер на българската
политическа душа. Българската душа трудно съществува в реалностите, защото те
са подтискащо досадни. И заради това винаги се опитва да живее в света на
предстоящото чудо. Между другото – не възприемайте това като критика. Напротив
– това е най-доброто на което е способна България.
Само, че
проблемът идва точно тук. Десните мечтатели стоят и хлипат в десетки блогове,
че идеалната десница е буквално зад следващия ъгъл и тя ще се появи всеки
момент, когато мафията, олигархията, комунистите, ДС, извънземните, цената на
Виаграта (ненужното да се зачертае) спрат да пречат на перфектния свят. И така пропускат да
видят, че българската десница днес – това са Кунева и Бойко Борисов. Това се
оптималните варианти на дясно у нас. Едното, първото, зализано, проевропейско,
елитарно и нарцистично. Другото, второто, популистко, размито, дебелашко и
егоцентрично.
Същото се
получава с левицата. Хиляди мечтатели си представят идеалната левица, която ще
се появи като крайцера „Аврора” на червения хоризонт и то буквално след 20
секунди, без да видят, че левицата днес се е свела до лица, които са леви,
само, защото това е начин да запазят портфейлите си дебели.
Идеята за
край на политиката е най-добрият начин това статукво никога да не бъде
променено. Защото това, че някой е погребал „лявото” и „дясното” няма да им
попречи утре двата „етикета” да се завърнат като метеорите в нощното небе и да
ни накарат да се чудим защо сме мечтали за различна история, когато истинската
история през цялото време е била пред нас...
Лявото и
дясното са най-ценното, което политиката може да предложи. Аз, разбира се,
никога няма да стана десен, това е път, който ненавиждам, смятам за радикално
сбъркан и за прелестно невъзможен. Но това не е причина да отписваме
политическите разграничения. Защото само те движат света напред. И няма деца на
прехода. Има хора, които знаят да мечтаят. Но и да превръщат мечтите си в
реалност.
А и това не
е най-важното. Смисълът на политиката е да заявиш идеи и присъствие, защото
това прави светът различен. И тези идеи не съществуват от днес за днес. Те са
били тук преди мен, ще останат и след мен. Политиката прави света исторически
последователен, независимо от завоите, подкупите, тъпанарите и психопатите в
нея. Няма как да го кажа по-добре от Честъртън, въпреки, че той по друг повод
пише:
О, блазе ни: ние чухме с наште
собствени уши.
Да, блазе ни: ний видяхме с наште
собствени очи.
Вече нека смърт ме грабне от света
желан и мил.
Та какво, ако ме няма? Не е малко,
че съм бил.
Никак не е
малко, ей.
No comments:
Post a Comment