Sunday, October 07, 2018

Светкавица над медийното блато



Случаят с репортера Димитър Върбанов от "Господари на ефира", който бе уличен в симулация на побой и театралничене, завършило с фалшив сигнал в прокуратурата, трябва да не бъде забравян лесно. Това е обицата на ухото от която българските медии се нуждаеха, за да могат да си дадат сметка в какво състояние се намират днес. Заради това не приемам хленчовете и стоновете, че заради един Върбанов всички журналисти щели да страдат и разследванията им утре да бъдат посрещнати с недоверие. Проблемът обаче е по-различен. И той е, че ако нещата останат така всички журналисти до един ще бъдат формирани по модела на Върбанов, а това е сигурен път към пропастта. Можем дълго да говорим за това кой е виновен в случая - дали само репортера, или и продуцента, или дори и телевизията, която е дала трибуна на такова предаване, но така рискуваме да останем заслепени от пикантните детайли и да изтървем истински значимото. Фактът обаче е налице - провалът на това, което остана като журналистика у нас влезе с гръм и трясък дори в интереса на прокуратура. И беше повече от тъжно да се гледат изявленията на изобличените - сложните финтифлюшки на извъртанията, оправданията и късните разкаяния. Тази история блесна като светкавица и докъде се е докарала българската журналистика, затънала в жълти страсти, идеологическа поквареност, риалити-амбици и скандальозна пошлост.
Темата е много по-голяма от фалшификацията на "Господари на ефира". Истинският проблем се крие отвъд конкретното събитие. Просто българската журналистика беше похитена и разпарчетосана от най-различни хищни бизнес-интереси и корпоративни мрежи. Резултатът от това беше токсичен. Днес дори и най-екстремният изследовател на виртуалните дълбини трудно ще открие истинско репортерство из електронните агенции и диво растящите сайтове. Вместо журналистика там има откровена манипулация. Добрите стари принципи за обективно поднасяне на информацията са изхвърлени със замах на боклука, а днес царува друго мото: "колкото по-цинично и пристрастно е едно заглавие, толкова по-добре". Това деградира журналистика еволюционно, свлече е до елементарно риалити. Тя се отказа да поставя сложните теми, да разсъждава за тях, да вниква в дълбочина. Днес се цени единствено репортаж в който бият репортера или той кряка пред някакви хора. Българската журналистика е затънала в крясъци, фетишизирала е конфликта като върховна форма на телевизия и заради това репортера Димитър Върбанов може да мине дори за жертва. Той просто се е формирал като кадър в система, която изисква от него циркаджийство, иска кръв и драми, падания и побоища. Когато са ти задали това като условие е много трудно да не тръгнеш да симулираш, че си жертва едва ли не на ММА-побой. Точно заради това България съществува като в интелектуална провинция, сазатворена в света на своите катастрофи, конфликти и журналистически симулации.
И опасявам се с всичко описано по-горе лошите новини не свършват. Защото проблемът е още по-дълбочинен. У нас има медии, които претендират да бъдат говорител на интелектуалността, територия на принципи, морал и върховенство на правилата, а с почти всеки свой анализ или информация показват точно обратното. Вестниците, които се оплакват, че конкуренцията им е "бухалка" прекрасно се превръщат в бухалки всеки път, когато им и е изгодно. И в този театър на журналистика вече не е останал нито грам реална честност или обективен подход към живота. И за да бъде драмата пълна - дори културната журналистика е деградирала до елементарен стенвестник на разбиранията на "Америка за България" за света. Вероятно не би имало нищо лошо една фондация да финансира издания, но когато тя е основния донор и се опитва да подмени културния код и реалния смисъл на българското изкуство, тогава тя е заплаха за националната сигурност. Не преувеличавам проблема и да, точно тук е мястото на неговото поставяне. Защото подмяната в журналистиката вече е на всяко ниво, а синдромът "фалшиви новини" съвсем не опира единствено до разпространяването на невярна информация. Нима налагането на "фалшиви авторитети" не е също част от това голямо обществено мошеничество. В миналия брой на "Галерия" имаше статия за това как псевдохуджници като Недко Солаков получават тотална подкрепа в представянето на своите "инсталации" докато много автентични художници нямат достъп до големите държавни галерии. Това също е част от "фалшивите новини". Когато подмениш културните стойности, то битката срещу един народ е напълно спечелена. Заради това ми е смешно да гледам бърченето с нос на хора, които активно съучастват на тази подмяна и щедро приемат хонорарите на чужди фондации. Не смятам, че между действията на Върбанов и на тези хора има някаква разлика. Те са едни и същи - сиптом на тежка болест, която разяжда държавата, микроорганизми, които са узурпирали пространството и го заливат с нечестни и непочтенни информации. Двата процеса са еднакво зловещи, а днес се опитват да заклеймят единия, за да спасят останалите съучастници в деградацията. Дали падаш артистично, за да твърдиш, че са те били или медийно възклицаваш за културни микроорганизма, които превъзнасяш до небесата - това е един и същи подъл процес. И става точно като в края на книгата "Фермата" на Оруел, където са наредени човек-прасе, човек-прасе, но най-накрая е невъзможно да се каже кой какъв е.
Днес виждаме абсолютно същото.

No comments: