Friday, May 03, 2019

За кожата на един думаджия



Отдавна се излекувах от натрапчивата идея, че трябва да отговарям на всеки, който е решил да блесва в журналистическото поле като използва името ми като трамплин. Подминавал съм десетки случаи, защото съм решавал, че животът е твърде кратък, за да го изкараш в битка с политически нищожества. Но тези дни мернах един текст на Константин Иванов "За кефа на амбициозни апаратчици" и реших, че точно на него ще отговоря. Безкрайно уважавам Иванов като автор, не мисля, че съм изтървал негова статия в последните години, чувствам го достатъчно близък и заради това ще приема статията му като покана за дискусия, а не като нещо написано от последна и небесна инстанция.
Статията започва с моята скромна особа. Авторът развива цяла политическа теория от това, че е чул как водещия на първомайския митинг Мирослав Павлов е призовал публиката да не се разотива, а да се насочи към другата трибуна на която е Сашо Симов. И след това следва едно изречение, което специално ще коментирам: "да отъждествиш, както го направи човекът, който се дереше пред микрофона, вестник „Дума” със Сашо Симов е повече от нелепо. Подробност е, че Сашо не работи във вестника отдавна: откакто беше избран за депутат". После следват серия от оплаквания, че духът на празника е нарушен, защото не е бил отбелязан в Борисовата градина.
Отдавна подозирам, че някои хора се будят облени в студена пот заради това, че името ми завинаги е свързано с ДУМА, но не съм си мислил, че тази тревожна емоция ще получи израз точно през такъв текст. И понеже отворихме темата ще си позволя да кажа няколко думи за връзката между мен и ДУМА. Започнах работа във вестника в началото на 2003 година и изкарах там 14 години. Написал съм стотиции статии за ДУМА. Работил съм с ентусиазъм, възторг и неспирно желание за развитието на вестника и тези усилия ми се отплатиха стократно. Работих с прекрасни хора и благодарение на работата се запознах с още по-прекрасни читатели. Читатели отдадени, винаги добронамерено критични, готови всеки миг да говорят с мен по важните теми на деня и света. Аз съм думаджия, защото това не е нещо, което днес идва, а утре си отива. Това е титла, която носиш през целия си живот. Заради това няма да приема някой да раздава оценки нелепо ли е или не моето име да се отъждествява с ДУМА. В момента не съм част от екипа на вестника, но съм вградил сянката си в него и заради това никой, ама никой не е в състояние да разсече нишката, която завинаги ме е свързала с ДУМА. Ето защо приемам оценката лично. Съжалявам. Не приемам буржоазните постановки за безпристрастния, хладен и отдалечен анализ. Приемам журналистиката лично. Приемам ДУМА лично. Приемам вълнението, което видях в очите на хората абсолютно лично. Всичко е лично. Винаги е било. Нелепица е точно обратното. Някой толкова да се развълнува от споменаването ми във връзка с ДУМА, че да изпраска цял гневен текст. Защото точно тези приказки ще отминат като телевизионно интервю на Бойко Борисов, а аз ще си остана думаджия завинаги.
Най-накрая оставих най-важната част - политическата. Не знам защо Константин Иванов е решил да вплете празнуването на вестник ДУМА на площада пред президенството като нещо, направено за "кеф на амбициозни апаратчици". Признавам - звучи добре, хваща окото, ама е дълбоко невярно. Защото празникът днес беше изцяло в духа и традициите на Продев. Продев не замисля празника на ДУМА като нещо, което съществува извън времето и пространството, обитаващо собствен свят, самозатворено и вечно повтарящо се до досада. Именно Продев превърна ДУМА в модерен политически вестник, вестник на идеите, вестник със световен дух, класа и стил, който непрестанно се интересува от промените в света и България. И едви ли днес Продев би останал безучастен пред историческата важност на конкретния политически момент. Страната е във водоразделен момент в своето историческо съществуване, защото е на няколко милиметра от пречупването на режима на Бойко Борисов, най-наглото, корумпирано, мрачно и прогнило управление на България. И заради това беше съвсем естествено, дори политически неизбежно празникът на ДУМА да не отплува в различно пространство, а да остане на площада, там, където е туптящото сърце на недоволството, където хората от цялата страна се събраха, за да покажат волята си промяна. Именно там на площада по съвършено нов и вълнуващ начин прозвучаха думите на сегашния главен редактор Ивелин Николов, че ДУМА е вестник на мечтателите. Ситуацията не изисква лежерност или пикник на зелени полянки. Ситуацията е тревожна и настръхнала и празникът на ДУМА ясно подчерта това. При това той пак мина в добро настроение, повдигнат дух и достатъчно тържественост. Нищо от традицията не беше нарушено, нито уязвено. Аз бях там в нетипичната за мен роля на водещ и усетих вълнението като мощна вълна, която се разнасяше сред хората, усетих тяхната радост и любов към ДУМА. Тоест фактът, че празника беше на жълтите павета не уби, а усили емоцията. Това е мое мнение, но вярвам, че ще бъде споделено от много хора. Този празник беше точно в духа на Продев - той хвана момента, използва политическата енергия и през събралите се хора показа, че левите медии са реална сила, която винаги ще стои близо до хората. И в мигове на празник. И в миговете на тревожното време.
А колкото до поредното заплитане в сюжета за отношението към ръководството на БСП към ДУМА ще си позволя да бъда пристрастен. Като журналист във вестника съм преживял много турбулентни времена, помня големи дивотии и страшно извисени космически мигове. Това, което не мога да разбера е идеята за пренебрежение към ДУМА. Все пак в последните няколко години важни въпроси за вестника бяха напълно разрешени, заплатите бяха повишени, хонорарите изплатени. Нещо повече - след години дрейфуване в безвремието най-накрая на заседание на Националния съвет беше избран главен редактор на ДУМА. И всичко това трябва да го пишем в графата "пренебрежение"? Всичко това ще го наритаме в името на красивата звънливост на думите, така ли? Дори и случаят с Данчо Мичев не е описан коректно. Защото истински нелепо е, а и позорно, постфактум някои хора да продължават пръскат отрова към един човек, който не направи абсолютно нищо лошо за ДУМА. Напротив -опита се доколкото му позволяваха силите да промени и модернизира ДУМА. Какво и как е успял ще имат думата читателите и историята.
Много се чудех дали трябва да пиша този текст и дали той няма да излезе дребнав и нищожен. Заради това го прочетох няколко пъти. Мисля, че е на мястото си. Ясно е, че винаги ще има кой да мърмори и кой да се прави на недоволен по повод и без повод и аз точно заради това си обичам левицата. Но пък има мигове и дни, когато трябва да се чуе и другото мнение. Дори и някои да стресирано да го определят като нелепо...:)

No comments: