Saturday, May 11, 2013

Българският Великден в екстази версия




В спомените на Павел Писарев срещнах едно изявление на Тончо Жечев, автор на безсмъртната книга „Българският Великден”. Тончо Жечев е противник на всяка революция по земята, защото според него революциите изменят хода на времето, където промените стават бавно и протяжно, но само за кратко време, а после всичко си става пак постарому. В този поглед революцията е само временна аномалия, която разваля естественият ход на нещата.
Този възглед ми е противно чужд, но го споделям, защото бях озарен от някакво политическо откровение. В политическото време също като в библейското трябва да има време за всичко – време за спокоен ход на събитията и време за революция, време за кротко развитие и време за неспирен кипеж.
Защото революциите не идват като някаква мутация на епохата, те винаги са резултат от натрупване на исторически застой, който просто взривява хората и ги изкарва на улиците. Заради това, ако погледнем днес това, което се случва в страната – то не може да бъде окачествено като революция, но не и спокойствие или пък разумен ход на времето. България се събуди след своя нов Великден като човек с махмурлук, който осъзнава, че бъдещето пред нея е неясно, странно и шантаво. И заради това в текста по-надолу съм събрал някои размишления около цялата политика, която се случва у нас, около това възможна ли е революция и най-важното – какво се случва в една истерична държава докарана до явна неспособност да съществува в този си тих и демоничен вид.









- Кой ще спечели изборите? - попитах аз шофьора на таксито, понеже още бях вдъхновен от мощен политически разговор.
Бакшишът ме изгледа иронично все едно вижда извънземно, което пита как да стигне до Белия дом.
- От 1992 година гласувам все със скъсана или празна бюлетина, братче! - рече анархистки той.
- Защо така? - удивих се аз.
- Щото от 1992 аз все въртя геврека, а пък тия за които гласуваме до един станаха милионери...За мен времето е спряло.
Изгледах го с уважение. Йее, казах си аз, най-накрая открих митичен избирател, който гласува с портфейла си. :))))


---------------------------------------------



"- Защо властта започна да използва такъв каруцарски речник – говори се за капути, манафи, педали…?
- Защото няма как да управляваш държава, а да си чел само книгата „Винету”. Най-малкото трябваше да прочетеш и „Капиталът” на Маркс. Това е нивото! Човекът си е останал на ливадата в Банкя с филията с мас в ръката. Не се е развил".
Николай Бареков пред "Уикенд". Този говори за Маркс? О, боже мой, направо ми се доповръща. Сега освен от ГЕРБ ще трябва да браним лявото пространство и от инсекти...:)))))))))



--------------------------------------------------


Вчера имах кратък политически сблъсък със "Зелените" на площада пред НДК, където група от тях разхождаше една носилка и предлагаше на народа да погребва политически трупове. Не издържах, май френдс, и им казах, че никога няма да гласувам за "Зелени", които предлагат приватизация на социалните услуги, тоест няма да гласувам за десни зелени - никога! Единият от тях очевидно ме взе за голям балък и се опита да ми обясни, че всъщност "ляв зелен" било безумно, всички зелени били десни. Аз опонирах: "В цяла Европа са леви", а той: "Ние сме една крачка преди тях". После се опита да ми пробута тезата, че природните ресурси не били нито леви, нито десни. О, така е. Тя държавата също не е нито лява, нито дясна, защото държавата, както и природните ресурси са инструмент - лява или дясна може да бъде политиката за тяхното ползване. Мисля, че зеленият се усети, че с този аргумент няма да мине пред мене и ме отписа от числото на техните гласоподователи. Все пак им пожелах успех на изборите. Аз знам за кого ще гласувам (с Петица, разбира се), ама тия "Зелените" са ми симпатични. Те са заблудени, но все пак приятни. Но в България зелени ще има едва тогава, когато тръгнат с фанелки на Че Гевара и Чавес и заговорят за световна революция, другото е от лукавого...:))))


----------------------------------------------------


"Сигурно няма да дойда, така че ви благодаря за поканата", последните думи на Бойко Борисов към водещите от бТВ, които се опитаха да го поканят в неделя да коментира изборните резултати. Защо го тормозят? Пичът ще има друга работа в неделя - трябва да си стяга куфара за затвора :)))))


--------------------------------------------------------


Записах и в биографията си концерт на Лили Иванова. Сега само се чудя в графа: "екстремни спортове" или "трудов стаж" да го пиша. Вън от бъзика - Лили Иванова е изумителна. Тя е на 74 години официална възраст, а има глас, който може да разтроши прозорците на Министерския съвет. Аз не мога да различавам новите й песни една от друга, но пък ме кефи факта, че поне си подбира свестни текстове. И изпя едно от любимите ми стихотворения на Дамян Дамянов "Покруса" с легендария куплет:


Не съжалявам, че е пуст олтара
и че вратите са разбити с бяс,
но съжалявам че със свойта вяра
днес няма где да се помоля аз.


Ега ти, казах си аз. Може да се подиграваме и да дивеем, но думите на Дамян Дамянов са останали, а техният най-добър приносител е Лили Иванова. Това ме изпълни със страхопочитание. И ръкоплясках на края на концерта...


------------------------------------------------------------------



Защо трябва да се празнува Денят на победата, а не денят на Европа? Преди 62 години полагат началото на Европейският съюз, но само помислете какви страни са били това - социални, в бляскав просперитет, страни, които доказаха, че демокрацията не означава богатите да стават по-богати, а бедните да живеят в коптори. Днес 62 години по-късно банките успешно разграждат и последните остатъци от това, което наричаме ЕС. Държавите са сдухани, бедността е повсеместна, хаосът е пълен, банкерите управляват, а те продължават да ми правят дискусии "Как да бъдем активни граждани"...Както върви след 10 години единствената дискусия на която бих искал да присъствам е: "Индивидуални начини за бързо бягство от Евросъюза". :))) И не възприемайте мнението ми като израз на евроскептицизъм. Точно обратното е. Възможна е и различна Европа.


------------------------------------------------------------


Нима ГЕРБ не разбраха, че ще загубят изборите? Достатъчно е да си пуснат ТВ 7. Щом Николай Бареков се изживява като борец срещу тиранията на Бойко, значи нещата са отписани за тях. Плъховете имат най-голям усет за това кога да скачат от прогнилия кораб и кога капитанът на кораба всъщност се тресе не само от високо кръвно, но и опасенията, че ако остане вън от властта единствената болница, която ще посещава е затворническата...)))


------------------------------------------------------------


Аллах ми е свидетел - няма друга държава по този свят, където човек може да пие една крушова и до безкрай да плюе кабинета...Тези емигрантите, които отлитат не знаят от какво удоволствие се лишават :))))


--------------------------------------------------------------


Ще се опитам да обясня нещо и се надявам никой да не ми се обижда и сърди. Аз съм фен на всяка една лява партия по тази земя. Такъв ми е натюрела. Но не мога да приема нещо, което забелязвам като правило в България. Всяка партия, обявила се за лява извън БСП губи най-много енергия, злоба, патос и клетви да плюе именно БСП. Лявото пространство е необятно и широко, в него има място за всичко. Но да превърнеш в свой основен враг БСП не само е контрапродуктивно, това отклонява вниманието от всичко върху, което трябва да се концентрират тези избори. Аз смятам, че е здравословно за БСП да има конкуренция в левицата, но когато тази конкуренция истерясва единствено и само колко е вредна БСП, това не води до никъде. Това е една от причините тези партии вляво да не са толкова силни - те губят толкова сили в хейт, че забравят да предложат свои смислени идеи. Конкурирайте БСП с идеи, дайте различни програми, ама с безцелно плюене няма да стане. Защото партиите може и да са различни, но левите хора в България са ясни и те обикновено не приемат безцелния скандал да става основен смисъл на всичко. Та така. Изказах се и по тази тема, значи мога пак да си мина на темата за блондинките...:)))))))


----------------------------------------------------


Чета красиво заглавие: "Ядем банани от Румъния и грозде от Иран". Лещата била канадска. Ягодите гръцки. Месото от Аржентина. Всичко край нас вече е правено някъде другаде - тениската ми е шита в Индонезия, телефонът ми е сглобяван в Китай, обувките ми са от Турция, ябълката на бюрото ми е от Македония, случайно оцелелият бонбон е руски... Пфууу, как стана така, че само идиотите наоколо са си наши местни, натурални, кресливи и до един приличат на Цветан Цветанов :)))) Това ли ще е нашият основен експорт? :))


-------------------------------------------------------


Изгледах прословутото интервю на Бойко Борисов с Кеворкян. Едвам издържах, но го изгледах. И честно - впечатлен съм от Кеворкян. Просто веднага се сетих за един стар афоризъм на Станислав Йежи Лец, който му пасва идеално: "Майсторлъкът е да си продажник без да имаш нищо за продан" :)))


----------------------------------------------------------------


Леле, Подуяне е празно като главата на Бойко Борисов в телевизионно студио. Човек върви из квартала и все едно върви из държава, където ГЕРБ са управлявали два мандата - кръчмите са затворени, пазара пустее, в парковете само пиянки, от тонколоните на някакъв магазин звучи нещото, наречено Криско...:))) Ясно е, че празнично Подуяне е емигрирало из страната, ама можеха да ме подготвят какви гледки ще заваря. Човек даже няма с кого да наплюе кабинета...:))) С други думи - слава на Небето за ФБ - без него съвсем щях да лудна


-------------------------------------------------------------------------


От името на Института за пазарна идеология, пардон, икономика остро протестирам срещу честването на някакъв пропаднал комунист, който е заявил, че ако имаш две ризи трябва да дадеш едната на ближния. Докага ще бъдем в плен на болшевиките, които не спират да ни тормозят. Подобни послания са на една крачка от това да бъдат поискани и по-високи данъци за богатите. Този, когото честват днеска бил казал, че по-скоро камила ще мине през иглени уши, отколкото богат да попадне в рая. Считаме тази заплаха за призив към небесен революционен терор и сме притеснени, че още комунистически празници са останали в календара...:))))))


------------------------------------------------------------


Баба е велик философ и пич. Тя е на 81 години, трудно ходи, крепи се с бастун, ама не е спряла за една минута, ходи си до село, до Стара Загора, издръжлива родопчанка, която един път не съм чул да се оплаква. И ми вика тези дни: "Като тръгна да се оплаквам какво ще постигна. Само ще си навредя. Човек трябва да е позитивен, да гледа напред, пък каквото дойде...". Оффф, понякога се надявам, че оптимизмът се предава с гените. Искам на 81 да бъда като баба - философ и позитивен мъдрец :))


No comments: