Sunday, May 10, 2009

Негативна кампания или...

От една седмица насам из пресата, включително и в ДУМА, се върти постоянно една реклама. На нея се виждат мрачните ликове на Бойко Борисов и Иван Костов, а под тях се мъдри надпис: "Ако подкрепиш Бойко, печели Костов". Целта не е да оспорваме посланието под тази реклама, в него дори може да има немалка доза истина, а просто да се опитаме да помислим дали такива реклами носят успех или не. 
Начинът, по който ни е поднесена идеята в тази политическа реклама, според мен веднага я прави недействаща. Защото създава усещането за негативизъм, за някаква личностна, а не политическа атака и за това, че в крайна сметка авторите на посланието се страхуват от двете фигури, които са изтипосани на снимката. Не че това е вярно, но усещането неизменно е такова. Негативната кампания сама по себе си представлява чудовищно пилеене на ресурси и енергия. Всяка партия, която се отдаде на подобен тип послания, губи най-важната си политическа инициатива - да обясни какво смята да прави за България, какво е направила досега и как ще продължи да работи. Негативната кампания е и триумф на дребнотемието над важните неща, а от това страда цялото общество, защото получава не качество, а само истерия. Това се отнася за всяка партия, независимо колко защитена и опиянена от съдбата се чувства.
Когато се съотнасят две фигури като Бойко и Костов на базата на подозрения и тъмни снимки, не може да очакваме хората да разберат какво точно искат да им кажат авторите. Независимо от яснотата на рекламния слоган. Подобна реклама може да има дори обратен ефект, защото за част от българите да гласуваш за Костов, уви, съвсем не е толкова лоша идея. Ако леко поизсилим нещата, дори може да се окаже, че подобен тип призиви всъщност преливат десни гласове в политическия организъм на партия ГЕРБ. 
Далеч съм от мисълта, че истината за Бойко Борисов не бива да бъде казвана. Столичният кмет трябва да бъде изправен пред избирателите с истината за своите бездействия по време на цялото герберско безвремие в София. Но не и чрез неясни внушения и черно-бели снимки, които вече дразнят дори най-запалените противници на столичния кмет. България е изтощена от недомлъвки и хвърлени реплики. Българите отдавна се нуждаят от ясна, чиста и визионерска политическа кампания. Нека не звучи идеалистично, но партията, която успее да се вмести най-добре в тази светла линия, вероятно ще успее на изборите. Защото след гласуването ще останат идеите. И последиците от тях.

No comments: